• Svemir
  • Istraživanje pružilo nove uvide u proces nastanka kontinenata

Istraživanje pružilo nove uvide u proces nastanka kontinenata

Izvor: thoughtco.com

Međunarodno istraživanje koje su provodili geolozi sa Sveučilišta Monash pruža nove uvide u to kako su nastali prvi kontinenti na Zemlji.

Najstariji dijelovi Zemljine kore

Studija u kojoj sudjeluju istraživači sa Sveučilišta Melbourne, Sveučilišta St. Andrews (Škotska) i Geološkog zavoda zapadne Australije objavljena je u časopisu Nature Communications.

Iako je Zemlja nastala prije više od 4,5 milijardi godina, najstariji sačuvani dijelovi kontinentalne kore našeg planeta datiraju prije 4,0—3,6 milijardi godina.

Zemljina unutrašnjost. Izvor: Livescience.com

“Zašto je trebalo više od pola milijarde godina da se ovi drevni, stabilni komadi kora počnu stvarati, ostaje glavna nepoznanica u našem razumijevanju podrijetla kontinenata Zemlje”, rekao je vodeći autor studije dr. Jack Mulder, znanstveni novak na Sveučilištu Monash (School of Earth, Atmosphere and Environment).

Mineral cirkon daje zanimljive odgovore

Kako bi se pozabavili tim pitanjem, dr. Mulder i istraživački tim proučavali su mikroskopska zrna minerala cirkona, stara 4,2 do 3,2 milijardi godina, iz kratona Yilgarn u zapadnoj Australiji.

Kora se može stvoriti kroz dva temeljno različita procesa: pretapanjem već postojeće kore ili svježim otapanjem temeljnog plašta Zemlje. Hafnijski izotopski sastav zrna cirkona može bilježiti ove procese.

“Novi podaci koje smo prikupili pokazuju dramatičan pomak u hafnijevom izotopskom sastavu cirkona prije 3,75 milijardi godina”, rekao je dr. Mulder.

Cirkon. Izvor: techinfus.com

“Stariji cirkoni nastali su u magmama dobivenima isključivo iz pretapanja kora”, rekao je.

“Od prije 3,75 milijardi godina pa nadalje, magme koje sadrže cirkon počele su se dobivati, barem djelomično, iz Zemljinog plašta.”

“Što je najvažnije, pomak izotopa zabilježen u vremenskim kapsulama cirkona, točno se podudara s vremenom kada je nastala najstarija sačuvana kora u današnjem Yilgarn Cratonu.”

Prije 3,75 milijardi godine došlo je do prekretnice

Dr. Mulder i koautori studije pripisuju ovu podudarnost jednostavnom uzročno-posljedičnoj vezi; kada se magma izdvoji iz Zemljinog plašta, duboki talog u osnovi kore je suh, krut i što je najvažnije uzgonski kao pri istiskivanju vode iz spužve.

“Ovi rezultati ističu temeljni pomak u prirodi stvaranja kora prije 3,75 milijardi godina, što je olakšalo stvaranje jedinstvene, stabilne kontinentalne kore Zemlje.”

Dr. Mulder rekao je da su te drevne jezgre kore oko kojih su rasli današnji kontinenti imale snažan utjecaj na klimu, atmosferu i oceansku kemiju rane Zemlje, otvarajući put za nastanak života.

Pridružite se raspravi u nasšoj telegram grupi. KOZMOS Telegram