Ingenuity postigao novi rekordni let

autor

NASA-in helikopter-dron Ingenuity nedavno je postigao novi rekord uspješno ostvarenim letom od preko 700 metara.

Putuje na mjesta na koja roveri ne mogu

Ingenuity ne pruža samo slike iz zračne perspektive, već omogućuje NASA-inom timu da na Marsu bude na dva mjesta istovremeno. Naime, slanje rovera u istraživanje i provjeru zna biti izuzetno dugotrajno i sporo te zahtjeva mjesece priprema i prevladavanje niza prepreka – poput, primjerice, oštrog kamenja na površini Crvenog planeta.

Ingenuity tako omogućava timu da brže i efikasnije istraži i provjeri mjesta koja bi za Marsove rovere iziskivala puno dulji put ili čak bila nedostižna.

Nove nevjerojatne snimke

NASA je upravo predstavila nevjerojatne nove snimke svog helikoptera Ingenuity na rekordnom letu na Crvenom planetu prošlog mjeseca.

Video snimka helikoptera Ingenuity na Marsu – snimljena 8. travnja, ali objavljena tek 27. svibnja – prikazuje maleni helikopter kako leti na udaljenosti od 704 metra brzinom od 19 km/h, s pogledom na pijesak Crvenog planeta.

„Za naš rekordni let, Ingenuityjeva navigacijska kamera koja gleda prema dolje pružila nam je zadivljujući osjećaj kako bi to izgledalo,“ izjavio je u petak voditelj Ingenuity tima Teddy Tzanetos.

Simbioza rovera, helikoptera i Zemlje

Ingenuity svoje podatke šalje roveru Perseverance, koji zatim te informacije šalje obližnjem Mars orbiteru. Podatci se zatim s Marsa šalju do NASA-ine Deep Space Network radio antene na Zemlji.

Budući da su videozapisi veći od slika, potrebno je neko vrijeme da se stvari pošalju putem međuplanetarnih mreža, a operativni podatci moraju biti na prvom mjestu u misijama, što djelomično objašnjava zašto se snimke objavljuju dosta kasnije nego što je let odrađen.

Nova snimka od 30-ak sekundi počinje otprilike jednu sekundu nakon leta. Na njemu se vidi kako se helikopter kreće prema jugozapadu kako bi postigao najveću brzinu u sljedeće tri sekunde.

„Letjelica prvo preleti skupinu pješčanih valova, a zatim, otprilike na polovici videa, nekoliko kamenih polja. Konačno, ispod se pojavljuje relativno ravan i bezličan teren, koji pruža dobro mjesto za slijetanje,“ rekli su iz NASA-inog Jet Propulsion Laboratoryja (JPL)

Ukupno vrijeme leta od 161.3 sekunde ubrzano je pet puta na snimci. Navigacijska kamera se također isključila prije slijetanja kako bi se izbjegla prašina koja ometa navigacijski sustav kada je helikopter oko jedan metar od površine.

Oporavljanje od komunikacijske greške

Ingenuity se trenutno oporavlja od komunikacijskog problema uzrokovanog problemima s prašinom, ali bi uskoro trebao biti spreman za 29 uzlet na površini Marsa – „Sada kada je letjelica ponovno u kontaktu i dobiva adekvatnu energiju iz svog solarnog polja za punjenje svojih šest litij-ionskih baterija, tim se raduje svom sljedećem letu na Marsu,“ izjavili su iz JPL-a.

NASA je u početku predviđala da će helikopter uspjeti odraditi svega pet letova. Međutim, iznenadio je sve te je već postigao gotovo šest puta više od predviđenog. Rover i helikopter zajedno su sletjeli u krater Jezero 18. veljače 2021. godine.

Nevjerojatni novi videozapisi leta marsovskog helikoptera Ingenuity

Elizabeth Howell (28. svibnja 2022.), „Watch the Mars helicopter Ingenuity take a record-breaking flight in daring NASA video,“ space.com (pristup 30. svibnja 2022).

Naomi Hartono (27. svibnja 2022.), „NASA’s Ingenuity Mars Helicopter Captures Video of Record Flight,“ nasa.gov (pristup 30. svibnja 2022).