Astronomija

Hubbleov novi pogled na Jupiter: Ultraljubičasta otkrića plinovitog diva

Hubbleov novi pogled na Jupiter

Jupiter u novom svjetlu: Hubbleovo ultraljubičasto promatranje

NASA-in svemirski teleskop Hubble zabilježio je novu fotografiju planeta Jupiter koristeći ultraljubičasti spektar svjetlosti. Objavljena kako bi obilježila Jupiterovu opoziciju – trenutak kada je planet najbliže Zemlji i suprotstavljen Suncu – ova fotografija prikazuje plinovitog diva u novom svjetlu, uključujući i njegovu najistaknutiju značajku, golemu oluju poznatu kao “Velika crvena pjega.”

Za razliku od uobičajenog crvenog izgleda koje ljudsko oko percipira, u ultraljubičastom prikazu “Velika crvena pjega” izgleda znatno tamnije zbog apsorpcije svjetlosti od strane čestica visoko u Jupiterovoj atmosferi. Polarni slojevi u nijansama crvene manje upijaju svjetlost, što upućuje na različite karakteristike poput veličine čestica, njihovog sastava ili visine na kojoj se nalaze.

Podaci koji su poslužili za kreiranje ove fotografije dio su istraživanja koje proučava kompleksan sustav oluja na Jupiteru, s ciljem mapiranja dubokih vodenih oblaka kako bi se razotkrila trodimenzionalna struktura oblaka u Jupiterovoj atmosferi.

Hubbleovo praćenje vanjskih planeta: Tradicija istraživanja

Hubble ima impresivnu povijest promatranja vanjskih planeta našeg Sunčevog sustava. Od praćenja udara kometa Shoemaker-Levy 9 do detaljne analize Jupiterovih oluja, dugogodišnje promatranje i jedinstvena perspektiva omogućili su astronomima prikupljanje vrijednih podataka za bolje razumijevanje promjena koje se događaju na ovom dinamičnom planetu.

Hubbleova sposobnost detekcije ultraljubičastog svjetla ključna je za istraživanje visokoenergetskih valnih duljina koje su nevidljive ljudskom oku. Ova vrsta svjetlosti otkriva izuzetne svemirske pojave, uključujući svjetlost najtoplijih i najmlađih zvijezda, kao i informacije o sastavu, gustoći i temperaturi međuzvjezdane tvari i evoluciju galaksija.

S obzirom na to da ljudsko oko ne može detektirati ultraljubičasto svjetlo, slika je obrađena u lažnim bojama. Boje koje su pridružene različitim ultraljubičastim filterima su: plavo za F225W, zeleno za F275W, i crveno za F343N, kako bi se omogućilo vizualno predstavljanje ovih jedinstvenih ultraljubičastih karakteristika.