Astronomija

NASA i SpaceX raspravljaju o ‘obnovi’ Hubblea

Hubble-ov nasljednik, teleskop James Webb, mogao bi biti lansiran krajem ove ili početkom sljedeće godine. Izvor: W

NASA je objavila da u suradnji sa SpaceX-om raspravlja o potencijalnim načinima produljivanja životnog vijeka svemirskog teleskopa Hubble.

Hubble nastavlja živjeti?

Astronauti bi jednog dana ponovno mogli posjetiti svemirski teleskop Hubble, ovaj put na privatnoj letjelici. Hubble je lansiran u Zemljinu orbitu u travnju 1990. i tijekom prva dva desetljeća posjetilo ga je pet skupina astronauta. Ove posade astronauta – koje su stigle u sklopu NASA-inih misija – opetovano su popravljale, održavale i unapređivale legendarni satelit, omogućujući mu da nastavi promatrati nebo s revolucionarnom jasnoćom sve do danas.

NASA je povukla svoju flotu svemirskih letjelica 2011. godine, ali možda dolazi nova era misija servisiranja Hubblea. Naime, Agencija je danas (29. rujna) objavila da provodi zajedničku studiju sa SpaceX-om kako bi razmotrila mogućnost slanja kapsule Dragon na Hubble, kako bi produžili život svemirskog teleskopa te ga unaprijedili i servisirali na druge načine!

NASA i SpaceX provode šestomjesečnu studiju izvedivosti kako bi procijenili je li moguće produljiti životni vijek teleskopa Hubble (©NASA/SpaceX).

Tek u fazi planiranja

No, ne smijemo se prerano ponadati. Naime, trenutačno je misija tek u fazi dogovaranja i teoretiziranja te suradnja SpaceX-a i NASA-e još nije službeno dogovorena. Iz Agencije su obavijestili da je u tijeku studija koja će prosuditi mogućnost izvedbe plana, a trebala bi trajati šest mjeseci.

„Razmotrit ćemo mogućnosti korištenja Dragona i kako bi se ove letjelice trebale modificirati kako bi se sigurno sastale i spojile s Hubbleom. Detalji o točnom fizičkom načinu na koji se to radi, i kako to odraditi sigurno, to ćemo morati razraditi,“ rekli su iz SpaceX-a. Ako se misija Dragon Hubble ostvari ne bi nužno trebala imati posadu. Naime, studija izvedivosti mogla bi usmjeriti planere prema misiji bez posade, s Dragonom ili možda čak drugom vrstom vozila.

Hubble uočio spiralne zvijezde koje pomažu astronomima u razumijevanju ranog svemira

Hubble – sadašnjost i budućnost

Hubble je dobrog zdravlja i nastavlja slati nevjerojatne i informativne fotografije svemira. Tako je, primjerice, neki dan snimio fotografije asteroidnog sustava Didymos nedugo nakon što je NASA-ina sonda DART namjerno udarila u jednu od dvije svemirske stijene koje su bile sastavne. No, Hubbleova orbita se malo smanjila tijekom protekle 33 godine zbog atmosferskog otpora. Teleskop trenutno kruži oko Zemlje na visini od oko 540 kilometara, što je otprilike 60 km niže od njegove početne orbite.

Na trenutnoj visini Hubble ima 50% vjerojatnosti da će 2037. pasti natrag na Zemlju. NASA ipak neće dopustiti da dođu do toga. Točnije, agencija planira deorbitirati Hubble na kontrolirani način ako ne uspije u naumu da mu produlji životni vijek. NASA namjerava pokrenuti misiju deorbitiranja do kraja 2020-ih.

Nada još postoji!

No, deorbitiranje bi se moglo izbjeći ako NASA uspije vratiti Hubble bliže njegovoj inicijalnoj orbiti – tj. što bliže početnih 600 km. Ovaj ‘manevar’ trebao bi produljiti životni vijek Hubble za čak 15 do 20 godina! Ako studija izvedivosti da obećavajuće rezultate, Dragon misija na Hubble mogla bi krenuti prije nego što mislite. Naime, već postoji arhitektura koja bi mogla prihvatiti takav let – tj. SpaceX već radi na misiji Polaris.

Polaris će se sastojati od tri misije, od kojih će prva (Polaris Dawn) već u ožujku 2023. godine poslati milijardera Jareda Isaacmana i tri člana posade. Taj će let sadržavati prvu privatnu svemirsku šetnju i poslati Dragona dalje od Zemlje nego bilo koji drugi misija s posadom još od ere programa Apollo!

Hubble i James Webb – usporedba kvalitete slika

Mike Wall (30. rujna 2022.), „SpaceX, NASA look at launching Dragon to service Hubble Space Telescope,“ space.com (pristup 30. rujna 2022).