• Astronomija
  • Hubble uočio spiralne zvijezde koje pomažu astronomima u razumijevanju ranog svemira
Astronomija

Spiralne zvijezde u zvjezdanom klasteru NGC 346. Izvor: NASA, ESA, Andi James (STScI).

Astronomi su nedavno pomoću NASA-inog svemirskog teleskopa Hubble pronašli mlade zvijezde u središtu zvjezdanog klastera koji se nalazi u Malom Magellanovom oblaku, jednoj od satelitskih galaksija Mliječne staze. Novootkrivene zvijezde vrte se u spiralnoj maniri oko središta klastera NGC 346 čiji vanjski krak potiče formiranje novih zvijezda zahvaljujući svojim tokovima plina.

Mali Magellanov oblak

Mali Magellanov oblak nalazi se tek nešto više od 200.000 svjetlosnih godina od Mliječne staze. Sa svojim jednostavnim kemijskim sastavom može se usporediti s galaksijima ranog svemira kojima manjka prisutnost teških elemenata. Zbog nedostatka teških elemanta, pripadajućim zvijezdama brzo ponestaje ‘goriva’ i češće se gase od onih u našoj galaksiji

Otkriće mladih spiralnih zvijezda u Malom Magellanovom oblaku pomaže astronimima u razumijevanju kako su se zvijezde formirale tijekom rane povijest svemira, oko 2-3 milijarde godina nakon Velikog praska. Iznenađujuće je to što rezultati pokazuju da procesi stvaranja zvijezda u Malom Magellanovom oblaku nisu tako različiti od onih u Mliječnoj stazi.

Magellanov potok iznad Mliječne staze možda je 5 puta bliži nego što se mislilo

Zvjezdani klaster NGC 346

Promatranja NGC 346 vršili su svemirski teleskop Hubble i Vrlo veliki teleskop (VLT). Skupina zvijezda promjera je oko 150 svjetlosnih godina, a mase približno 50.000 Sunca. Neobičnog je oblika i ubrzanim tempom ‘izbacuje’ nove zvijezde, što je u početku zbunilo astronome.  “Zvijezde su strojevi koji oblikuju svemir. Ne bismo imali život bez zvijezda, a ipak ne razumijemo u potpunosti kako one nastaju”, navodi voditeljica istraživanja Elena Sabbi sa Instituta za znanost svemirskih teleskopa u Baltimoreu.

“Imamo nekoliko modela koji daju predviđanja, a neka od tih predviđanja su međusobno kontradiktorna. Želimo odrediti što regulira proces formiranja zvijezda jer su nam te zakonitosti potrebne kako bismo razumjeli ono što vidimo u ranom svemiru.”

Hubble i dalje relevantan

Sabbi i njene kolege utvrdili su kretanje zvijezda u klasteru NGC 346 tijekom 11 godina promatranja pomoću svemirskog teleskopa Hubble. Zvijezde su se kretale prosječnom brzinom od oko 3.200 km/h.

Klaster NGC 346 relativno je daleko, a promatrano gibanje maleno u kozmičkim razmjerima. Srećom, tri desetljeća star Hubble i dalje je dovoljno precizan i visoko osjetljiv za ovakva promatranja. Istraživanju je također pridonio drugi tim istraživača predvođen Peterom Zeidlerom iz AURA/STScI za Europsku svemirsku agenciju koji je koristio VLT-ov instrument Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) za mjerenje radijalne brzine, koja određuje približava li se objekt ili udaljava od promatrača. Nalazi oba tima objavljeni su 8. rujna u časopisu The Astrophysical Journal.

“Ono što je nevjerojatno jest da smo koristili dvije potpuno različite metode s različitim objektima i u osnovi došli do istog zaključka, neovisno jedni o drugima”, objašnjava Zeidler. “S Hubbleom možete vidjeti zvijezde, ali s MUSE-om također možemo vidjeti kretanje plina u tri dimenzije i to potvrđuje teoriju da se sve vrti spiralno prema unutra. Spirala je stvarno dobar, prirodan način da se formiranje zvijezda hrani izvana prema središtu jata”, objasnio je Zeidler. To je najučinkovitiji način da se zvijezde i plin koji pokreću formiranje zvijezda kreću prema središtu klastera.”

“Hubbleova arhiva doista je zlatni rudnik”, dodaje Sabbi. “Postoji toliko zanimljivih regija nastajanja zvijezda koje je Hubble promatrao tijekom godina. S obzirom na Hubbleove odlične performanse, možemo čak i ponoviti ta opažanja. To stvarno može unaprijediti naše razumijevanje formiranja zvijezda.”

Webb snimio ‘kozmičku tarantulu’

Peter Zeidler et al, The Internal Line-of-Sight Kinematics of NGC 346: The Rotation of the Core Region, The Astrophysical Journal (2022). DOI: 10.3847/1538-4357/ac8004

E. Sabbi et al, The Internal Proper Motion Kinematics of NGC 346: Past Formation and Future Evolution, The Astrophysical Journal (2022). DOI: https://iopscience.iop.org/article/10.3847/1538-4357/ac8005

Gianopoulos A. (8. rujna 2022.), NASA’s Hubble finds spiraling stars, providing window into early universe, NASA’s Goddard Space Flight Center, Nasa.gov (pristup 9. rujna 2022.)

Anonymous (8. rujna 2022.), NASA’s Hubble finds spiraling stars, providing window into early universe, NASA’s Goddard Space Flight Center, Phys.org (pristup 9. rujna 2022.)