• Svemir
  • Fotografija iz orbite prikazuje Američki lander na površini Mjeseca

Fotografija iz orbite prikazuje Američki lander na površini Mjeseca

Fotografija iz orbite prikazuje Američki lander na površini Mjeseca.

Imamo prvu fotografiju snimljeni iz orbite Mjeseca koja potvrđuje i prikazuje Američki lander la površini Mjeseca. Isto tako, prema najnovijim informacijama, očekuje se da će privatni američki lunarni lander, koji je prije par dana u povijesnom trenutku sletio na Mjesec, prestati s radom u utorak, nakon što je njegova misija skraćena zbog slijetanja na bok u blizini južnog pola Mjeseca.

Očekuje se da će lander američke proizvodnje završiti svoju misiju u utorak, nakon što je njezina misija nenadano skraćena zbog neplaniranog slijetanja na bok u blizini južnog pola Mjeseca. Tvrtka Intuitive Machines iz Houstona, koja stoji iza izrade i lansiranja ove svemirske letjelice, objavila je u ponedjeljak da će do posljednjeg trenutka nastojati prikupljati podatke, sve dok solarni paneli ne prestanu primati sunčevu svjetlost. Prema procjenama stručnjaka, do toga će doći u utorak ujutro, što je dva do tri dana prije nego što se očekivalo, skraćujući predviđeno trajanje misije koje je trebala trajati otprilike tjedan dana.

Lander Odisej, koji nosi ime po poznatom antičkom junaku, predstavlja prvu američku svemirsku letjelicu koja je uspješno sletjela na Mjesečevu površinu nakon više od pola stoljeća. Glavni pokrovitelj ove misije, NASA, zajedno s drugim zainteresiranim stranama, očekivao je provođenje niza eksperimenata. Međutim, lander je prilikom slijetanja prošlog četvrtka doživio komplikacije, udarivši prebrzo o površinu što je rezultiralo njegovim prevrtanjem zbog zapinjanja jedne od šest nogu za tlo.

Odisej fotografiran na površini Mjeseca

Fotografije koje je snimio NASA-in Lunar reconnaissance orbiter (LRO) s visine od 90 kilometara jedine su vizualne potvrde landera na površini, gdje se nazire kao tek mala točka na zrnastim snimkama. Ove fotografije pokazuju da je Odisej sletio unutar otprilike 1,5 kilometra od zadane mete blizu kratera Malapert A, što je samo oko 300 kilometara udaljeno od južnog pola Mjeseca.

Interes za južni pol Mjeseca posebno je velik zbog pretpostavki da se u vječno zasjenjenim kraterima može nalaziti zamrznuta voda. NASA, koja ima ambiciozne planove za slanje astronauta u ovu regiju u narednim godinama, investirala je 118 milijuna dolara u misiju Intuitive Machinesa za dostavu šest eksperimentalnih uređaja na Mjesečevu površinu. No, umjesto planiranog uspravnog slijetanja, Odisej je završio na boku, što je znatno otežalo komunikaciju s kontrolnim centrom na Zemlji. Problemi s komunikacijskim antenama i nepovoljan položaj solarnih panela dodatno su komplicirali situaciju, s obzirom na izazovne uvjete na neravnom terenu.

Od 1960-ih, uspješna slijetanja na Mjesec ostvarile su samo nekoliko zemalja: SAD, Rusija, Kina, Indija i Japan. Međutim, Intuitive Machines uspio je postati prva privatna tvrtka koja je ostvarila ovakav podvig, unatoč nevoljama koje su pratile misiju. Njihov uspjeh dolazi u trenutku kada se i druge kompanije, poput Astrobotic Technologyja, suočavaju s vlastitim izazovima u osvajanju Mjeseca, pokazujući da je put do svemirskih dostignuća često trnovit i nepredvidljiv. Obe tvrtke, Intuitive Machines kao i Astrobotic Technology nastavljaju suradnju s NASA-om na planiranju budućih misija slijetanja na Mjesec, što potvrđuje nastavak ambicije i istraživačkog duha unutar svemirske zajednice.