• Znanost
  • Fizičar tvrdi da je ‘informacija’ temeljna komponenta svemira – Krije li se informacija u tamnoj tvari?

Tamna tvar i informacija. Izvor: Depositphotos.com.

Tamna tvar tajanstvena je pojava o čijoj se prirodi i dalje vode mnoge rasprave. Fizičar smatraju da tamna tvar čini veliki udio u ukupnoj masi svemira premda je nikad nismo bili u prilici izravno promatrati, već samo zapažati njene učinke.

Tamna tvar je informacija?

Fizičar dr. Melvin Vopson sa Sveučilišta Portsmouth, Velika Britanija, u svom je novom radu iznjeo novu ideju o mogućoj prirodi tamne tvar. Naime, Vopson tvrdi kako tamna tvar možda predstavlja informaciju kao takvu. “On [Vopson] tvrdi da bi informacije mogle predstavljati zasad nedokućivu tamnu tvar koja čini preko trećinu svemira”, stoji u priopćenju za tisak Sveučilišta Portsmouth.

“Ako pretpostavimo da je informacija fizička i da ima masu, a da elementarne čestice imaju informacije nalik DNA o sebi, kako bismo to mogli dokazati?” pita Vopson. “Moj najnoviji rad govori o testiranju ovih teorija kako bi ih znanstvena zajednica shvatila ozbiljnije.”

Informacija je temeljni građevni blok svemira?

Vopsonov rad objavljen u časopisu AIP Advances, sugerira; da je informacija temeljni građevni blok svemira; da sadrži masu; te da sve elementarne čestice pohranjuju informacije o sebi. Teza zasad “ne proturječi kvantnoj mehanici, elektrodinamici, termodinamici ili klasičnoj mehanici”, objašnjava Vopson. “Sve što radim je dopuna fizike nečim novim i nevjerojatno uzbudljivim.”

U radu Vopson također predlaže eksperiment kojim bi se mogla testirati hipoteza o informaciji kao zasebnom stanju materije uz krute tvari, tekućine, plinove i plazmu. Ako se eksperiment pokaže točnim, to bi promjenilo fiziku kakvu poznajemo te dokazalo da je informacija peti oblik materije. “Ovo bi bio trenutak eureke jer bi promijenio fiziku kakvu poznajemo i proširio naše razumijevanje svemira.” objašnjava Vopson. Pored toga, ako rad pokaže da su informacije ključna komponenta svega u svemiru, to bi moglo dovesti do pojave novog polja istraživanja fizike.

Informacija ne može nestati?

Eksperiment bi koristio sudar čestica i antičestica ne bi li, barem u teoriji, istisnuo informacije iz čestica. “Informacija u elektronu je 22 milijuna puta manja od njegove mase, ali sadržaj informacije možemo izmjeriti brisanjem čestica. Znamo da kada se sudare čestice materije i antimaterije, dolazi do međusobnog poništavanja. No informacija iz čestice mora otići negdje nakon što čestice bivaju poništenima.”

Proces anihilacije pretvara svu preostalu masu čestica u energiju, obično gama fotone. Sve čestice koje sadrže informacije pretvaraju se u niskoenergetske infracrvene fotone. U istraživanju Vopson predviđa točnu energiju infracrvenih fotona koji nastaju poništavanjem, no zasad ostaje vidjeti što će pokazati rezultati eksperimenta.

Znanstvenici pomoću kvantnog računala otkrivaju što se nalazi unutar crne rupe te razmatraju kvantnu gravitaciju