• Svemir
  • Firefly Aerospace – novi privatnik uspješno testirao prvu raketu

Firefly Aerospace – novi privatnik uspješno testirao prvu raketu

Lansiranje rakete Alpha

Ovog vikenda privatna svemirska kompanija Firefly Aerospace uspješno je po prvi put lansirala u orbitu oko Zemlje svoju prvu raketu Alpha.

Firefly Aerospace privatna je svemirska kompanija koju je 2014. osnovao Thomas E. Markusic, inženjer koji je prethodno služio kao visoki dužnosnik u nekoliko drugih svemirskih privatnika kao što su Virgin Galactic, Blue Origin te SpaceX. Nakon neuspješnog prošlogodišnjeg prvog polijetanja, te nekoliko sitnijih problema sa sadašnjim drugim polijetanjem, Firefly je u subotu, 1. listopada uspješno po prvi put digao u orbitu oko Zemlje svoju raketu Alpha.

Jeftina lansiranja malih satelita

Radi se o lansirnom vozilu sposobnom dići do 1170 kg u nisku orbitu oko Zemlje, te do 745 kg u orbitu sinkronu sa Suncem (Sun-synchronous orbit) na visinu od 500 km. Raketa je dvostupanjska, visoka je 29 metara i promjera 1,82 metra, te pri polijetanju generira 740 kN potiska s prvim stupnjem i dodatnih 70 kN potiska s drugim stupnjem korištenjem mješavine tekućeg kisika i kerozina za gorivo. Dizajnirana je s naumom da zainteresiranim klijentima ponudi lansiranje tereta u svemir za najnižu cijenu po kilogramu tereta na tržištu, kako navodi njihova web-stranica. Nadalje, niske cijene nude se primarno zbog toga što su mnogi dijelovi rakete (poput tankova za gorivo) izgrađeni od najsuvremenijih kompozitnih ugljičnih materijala, što konstrukciji daje robusnost i tvrdoću uz očuvanje male mase.

Firefly Alpha
Fireflyjeva raketa Alpha snimljena u rujnu 2021. za vrijeme prvog (i nesupješnog) leta. Izvor: Firefly Aerospace.

Prvi pokusni let rakete održao 3. rujna 2021. g., no on je završio neuspješno jer je otprilike 15 sekundi nakon polijetanja došlo do greške s jednim od četiriju motora Reaver na prvom stupnju rakete. Raketa se nastavila uspinjati još dvije minute nakon toga sve dok nije dosegla nadzvučnu brzinu, no u tom se trenutku zbog velikog pritiska počela nekontrolirano okretati i računalna ju je kontrola leta raznijela. Na raketi se nalazilo nekoliko manjih edukacijskih i znanstvenih satelita. Kasnije je otkriveno da je bilo došlo do kvara u električnim vodovima motora koji je podbacio.

Uspjeh nakon prošlogodišnjih problema

Nešto više od godinu dana kasnije, prošlog vikenda, novo testno lansiranje nazvano „Prema crnilu“ (To the Black) puno se uspješnije odvilo iznad američke Baze svemirskih snaga Vandenberg u Kaliforniji. Nova raketa Alpha dosegla je kružnu orbitu visoku 300 km i nagnutu 137 stupnjeva u odnosu na ekvator, a teret su opet bili edukacijski sateliti kojima je primarna zadaća testiranje novih znanstvenih instrumenata i demonstracija rada instrumenata u obrazovne svrhe.

Raketa je dosegla orbitu skoro 8 minuta nakon polijetanja, ubrzo nakon čega je drugi stupanj postavio teret u orbitu, a cijela je misija proglašena uspjehom 1 sat i 45 minuta nakon polijetanja. Inače, let se izvorno trebao dogoditi još 30. rujna, no iz neobjavljenog razloga proces je abortiran točno u trenutku polijetanja, a vremenske neprilike koje su dočekale Firefly idućeg dana rezultirale su ovim datumom polijetanja.

Lansiranje možete pogledati ovdje:

S obzirom na uspjeh lansiranja, već se prije kraja ove godine očekuje nova misija—trenutno planirani datum je 29. studenog. Službeno ime misije biti će VCLS Demo-2FB, a radi se o misiji dostave 11 satelita tipa cubesat u orbitu pod ugovorom s NASA-om za njihovu inicijativu Venture-Class Acquisition of Dedicated and Rideshare (VADR), u sklopu koje 13 kompanija lansira male terete mase između 500 i 1000 kg. Za otprilike godinu se dana pak očekuje let misije Victus Nox pod ugovorom s Američkim svemirskim snagama, tj. njihovim Zapovjedništvom svemirskih sustava (Space Systems Command).

Erwin, Sandra. „Firefly, Millennium Space selected for U.S. Space Force rapid-launch demonstration“. Space News, 2022. https://spacenews.com/firefly-millennium-space-selected-for-u-s-space-force-rapid-launch-demonstration/ (6.10.2022.).

Foust, Jeff. „Firefly’s Alpha rocket reaches orbit on second launch“. Space News, 2022. https://spacenews.com/fireflys-alpha-rocket-reaches-orbit-on-second-launch/ (6.10.2022.).

„Repeatable Reliability for Your Mission“. Firefly. https://firefly.com/alpha/ (6.10.2022.).