Jeste li znali?

Evo prvog ‘svemirskog odijela’ iz 1930-ih

Poznat po svom radu u kozmologiji i pionirskim studijama leta na visokoj nadmorskoj visini, svemirskim letovima i računarstvu, Emilio Herrera Linares bio je španjolski vojni inženjer zaslužan za dizajn jednog od prvih svemirskih odijela pod pritiskom.

Prototip svemirskog odijela koji je dizajnirao testiran je 1935. godine i prevladao je sve izazove koji su mu se nametnuli: štitio je korisnika od sunčevog zračenja, odupirao se temperaturnim promjenama i ekstremnim pritiscima te imao kisik koji je korisniku pružao do dva sata zraka za disanje.

Dok je dizajnirao svemirsko odijelo, njegovo je najveće postignuće bilo to što je uspio riješiti veliki problem mobilnosti jer je na pregibnim mjestima smjestio dijelove nalik harmonici.

odijelo koje je dizajnirao vojni inženjer Emilio Herrera Linares za let stratosferskog balona. Izvor: Wikimedia Commons.

Zapravo je ovaj dizajn na kraju pokupila i primijenila NASA, iako im je trebalo nekoliko desetljeća više.

Odijelo je napravljeno od slojeva vune, gume i platna ojačanih čeličnim kablovima i slojem srebra kako bi se spriječilo zagrijavanje.

Kaciga svemirskog odijela bila je sastavljena od čeličnog lima, naslojena filcom i prekrivena poliranim aluminijem, s trostrukim nelomljivim staklom i filtrima za zaštitu očiju od ultraljubičastog svjetla.

Uz to je imao radiotelefonski komunikacijski sustav.

Ovo svemirsko odijelo težilo je 127 kilograma, što je, neobično, samo tri kilograma više od odijela koja je NASA koristila  1982. godine.

Herrera je bio briljantni i futuristički znanstvenik, koji je čak sanjao o prekooceanskoj zrakoplovnoj kompaniji koja bi ujedinila Europu i Ameriku.

Vrijedno je spomenuti da je Russell Colley stvorio svemirska odijela koja su nosili astronauti Projekta Mercury, uključujući opremu Alana Sheparda za njegovu vožnju kao prvog američkog čovjeka u svemiru 5. svibnja 1961.