Epski povijesni prelet misije Juno iznad mjeseca Io

Epski povijesni prelet Juno misije nad mjesecom Io

16. svibnja, NASA-ina svemirska letjelica Juno izvršila je svoj najbliži prelet Jupiterovog vulkanskog mjeseca Io, približivši se na samo 35.000 kilometara of površine. Sada u svojoj trećoj godini, misija sonde cilja istražiti unutrašnjost Jupitera i nekih od unutarnjih mjeseca plinskog diva.

Junoova produljena misija do Jupitera

Juno je dosegla brojku od 50 preleta Jupitera. Tijekom tih putovanja, prikupila je podatke s tri od četiri galilejska mjeseca – ledeni svjetovi Europe i Ganymeda te vatreni Io.

Io – vulkanska “elektrana” solarnog sustava

Glavni istraživač Junoa, Scott Bolton, opisuje Io kao “najvulkansko nebesko tijelo u našem solarnom sustavu.” Opservacije iz više preleta tijekom vremena pružaju uvid u varijacije vulkanske aktivnosti, uključujući učestalost erupcija, svjetlinu, toplinu, promjene u toku lave i obrasce grupiranja vulkana.

Io, nešto veći od Zemljinog mjeseca, neprestano je pod gravitacijskim stresom. Jupiter, najveći planet u solarnom sustavu, i njegovi galilejski mjeseci, Europa i Ganymed, vuku Io u različitim smjerovima. Ovaj gravitacijski rat rezultira kontinuiranim rastezanjem i stiskanjem Ioa, doprinoseći stvaranju njegovih mnogobrojnih eruptirajućih vulkana.

Junoovi instrumenti: alati za sveobuhvatno proučavanje

Dizajn Junoa, prvotno za proučavanje Jupitera, pokazao se vrijednim za ispitivanje planetovih mjeseca. Njegovi instrumenti ugrađeni na brodu, uključujući JunoCam, Jovian InfraRed Auroral Mapper (JIRAM), Stellar Reference Unit (SRU) i Microwave Radiometer (MWR), ključni su za proučavanje vulkana Ioa i njihovih interakcija s moćnom Jupiterovom magnetosferom i aurorama.

Putovanje se nastavlja: Nadolazeći preleti Junoa

“Dok se sve više približavamo Iou sa svakom novom orbitom, ulazimo u još jedan uzbudljiv dio Junoove misije,” rekao je Bolton. Nadolazeći preleti u srpnju, listopadu i prosincu, kulminirajući s preletom u veljači na samo 1.500 kilometara od površine Ioa, obećavaju spektakularne poglede na vulkansku aktivnost Ioa i neprocjenjive podatke.

Junoovi prekretnice

Tijekom preleta Jupitera, Juno lebdi na oko 3.400 kilometara iznad vrhova oblaka planeta, što mu dozvoljava da ispita oblake Jupitera svojim instrumentima. Sonda, koja kruži oko Jupitera više od 2.505 Zemljinih dana, prekrivajući 820 milijuna kilometara, stigla je na Jupiter 4. srpnja 2016. Nakon svojih preleta Ioa 16. svibnja i 31. srpnja, orbitalno razdoblje Junoa stabilizirat će se na 32 dana.

Junoova produljena misija: Pogled na druga nebeska tijela

Vršilac dužnosti voditelja projekta Juno, Matthew Johnson, naglašava da je Io samo jedno od mnogih nebeskih tijela koje Juno istražuje tijekom svoje produljene misije. Uz pružanje novih perspektiva o Jupiteru, svemirska letjelica će navigirati kroz Jupiterove prstene kako bi dobila uvide o njihovom podrijetlu i sastavu. Više fotografija možete pogledati ovdje.