Eksplozija zvijezde uskoro će biti vidljiva na nebu

Zvijezda T Coronae Borealis, poznata pod nadimkom “Blaze Star ili Blaze”, uskoro će eruptirati spektakularnom eksplozijom, postajući vidljiva golim okom negdje između sada i rujna ove godine. Evo kako je možete pronaći kada se to dogodi.

Ova slabašna zvijezda na noćnom nebu, udaljena 3.000 svjetlosnih godina od našeg solarnog sustava, mogla bi uskoro postati vidljiva golim okom po prvi put od 1946. godine. Prema NASA-i, zvijezda Blaze — službeno nazvana T Coronae Borealis (T CrB) — značajno će se posvijetliti između sada i rujna 2024. godine, prelazeći s magnitude +10 (izvan vidljivosti golim okom) na magnitudu +2. To je otprilike ista svjetlost kao Polaris, Sjevernjača, 48. najsvjetlija zvijezda na noćnom nebu. (U astronomiji, što je objekt svjetliji, to je niža njegova magnituda; primjerice, puni Mjesec ima magnitudu -12.6).

Kako locirati zvijezdu?

Zvijezda se nalazi u zviježđu Corona Borealis, “Sjeverna Kruna”, između zviježđa Volara (Boötes) i Herkulesa (Hercules). Najlakši način za pronalazak Corona Borealis je prvo lociranje nekih od najsvjetlijih zvijezda na ljetnom noćnom nebu.

1. Pronađite Veliki Medvjed (Big Dipper): Na vedroj noći, visoko na sjevernom nebu, pronađite zvijezde Velikog Medvjeda.
  2. Pratite do Arktura (Arcturus): Pratite ručku Velikog Medvjeda u luku do Arktura, sjajne crvenkaste zvijezde iznad istočnog horizonta. To je poznati “luk do Arktura” način pronalaženja.
  3. Potražite Vegu: U istočno-sjeveroistočnom dijelu neba uzdiže se Vega.
  4. Između Arktura i Vege: Sada pogledajte između Arktura i Vege (malo bliže Arkturu) za blijedu zakrivljenost od sedam zvijezda — Corona Borealis. Bit će visoko iznad glave nakon mraka. Iako još nećete moći vidjeti zvijezdu T Coronae Borealis, trebala bi postati jasno vidljiva prije kraja ljeta

Zvijezda T Coronae Borealis kao ponavljajuća nova

T Coronae Borealis, poznata kao zvijezda “Blaze”, rijedak je primjer ponavljajuće nove, što na latinskom znači “nova zvijezda”. To je binarni sustav zvijezda s hladnom crvenom divovskom zvijezdom i manjom, toplijom bijelom patuljastom zvijezdom koje kruže jedna oko druge. Svakih 80 godina, crveni div projicira materiju na površinu bijelog patuljka, uzrokujući eksploziju. Iako i druge zvijezde prolaze kroz slične procese, rijetko se događa u tako kratkim vremenskim intervalima.

Astronomi vjeruju da je zvijezda T Coronae Borealis na pragu nove eksplozije jer slijedi isti obrazac kao i tijekom posljednje dvije eksplozije 1866. i 1946. godine. Deset godina prije obje eksplozije, zvijezda se postupno posvijetlila, a zatim ponovno zatamnila neposredno prije velike eksplozije. Trenutno se događa isti scenarij: zvijezda se posvijetlila od 2015. godine, nakon čega je uslijedilo vidljivo zatamnjivanje u ožujku 2023. godine. Ovaj poznati obrazac sugerira da je eksplozija neizbježna.

Zvijezda T Coronae Borealis nudi rijetku priliku za astronome amatere i entuzijaste da svjedoče spektakularnom događaju na noćnom nebu. Budite spremni i pratite nebo tijekom ljetnih mjeseci kako biste možda vidjeli ovu rijetku i veličanstvenu eksploziju koja će osvijetliti naše noćno nebo.