• Svemir
  • Eksplodirajuće zvijezde predstavljaju opasnost za nastanjivost egzoplaneta

Eksplodirajuće zvijezde predstavljaju opasnost za nastanjivost egzoplaneta

Ilustracija eksplodirajuće zvijezde. NASA/CXC/M. Weiss

Studija je pokazala da intenzivne rendgenske zrake nastale eksplozijama zvijezda mogu predstavljati značajnu prijetnju za nastanjivost planeta poput Zemlje. Rezultati pokazuju da ti mogu uništiti atmosfere planeta i dovesti do izumiranja života na takvim planetima, stvarajući novi rizik u potrazi za egzoplanetima sposobnima za održavanje života.

Novo istraživanje pokazuje da intenzivni rendgenski zraci od eksplozija zvijezda mogu ugroziti život na planetima poput Zemlje, predstavljajući novu opasnost za nastanjivost egzoplaneta.

Opasnost od udarnih valova supernove

Ova novo otkrivena opasnost rezultat je udara udarnog vala supernove u gusti plin koji okružuje eksplodiranu zvijezdu. Taj udar stvara veliku dozu rendgenskih zraka koje mogu doći do Zemlji sličnih planeta mjesecima ili godinama nakon eksplozije i trajati desetljećima, potencijalno izazivajući masovno izumiranje.

Eksplodirajuće zvijezde predstavljaju nove opasnosti za nastanjivost egzoplaneta

Studija, temeljena na rendgenskim opservacijama 31 supernove s NASA-inog Chandra X-ray Observatory, Swift i NuSTAR misija te ESA-ine XMM-Newton, pokazuje da se planeti mogu izložiti smrtonosnim dozama zračenja do otprilike 160 svjetlosnih godina udaljenosti.

Rendgenski zraci i život na planetima

No, zašto eksplodirajuće zvijezde predstavljaju opasnosti za nastanjivost egzoplaneta? Ako na obližnji planet dođe do naleta rendgenskih zraka, zračenje bi moglo ozbiljno poremetiti kemijski sastav atmosfere planeta. Za Zemlji slične planete, taj proces može istrošiti ozonski sloj, ostavljajući život izložen štetnom ultraljubičastom zračenju matične zvijezde, što potencijalno vodi do masovnog izumiranja.

Atmosferske i ekološke posljedice

Dugotrajno izlaganje smrtonosnim rendgenskim zrakama moglo bi stvoriti velike količine dušikova dioksida u atmosferi Zemlji sličnog planeta, stvarajući smeđi smog i oštećujući biljke, uzrokujući “odzelene” kopnenih masa.

Smanjenje nastanjivih zona galaktike

Ti energetski događaji mogu smanjiti područja unutar Mliječne staze, poznata kao galaktičke nastanjive zone, gdje su uvjeti pogodni za život kakav poznajemo.

Poziv na daljnja promatranja

Zbog rijetkih rendgenskih opservacija supernova, istraživači potiču dodatna promatranja interakcije supernova mjesecima i godinama nakon eksplozije. Rad koji detaljno opisuje ove rezultate objavljen je u izdanju časopisa The Astrophysical Journal 20. travnja 2023.