Tehnologija

Blue Origin najavljuje planove za privatnu svemirsku stanicu

Blue Origin,  privatno financirani zrakoplovni proizvođač i suborbitalna tvrtka za svemirske letove, u vlasništvu Jeffa Bezosa u ponedjeljak je objavila želju za lansiranjem svemirske stanice koja će moći smjestiti do 10 ljudi u drugoj polovici desetljeća, dok se utrka za komercijalizaciju kozmosa zahuktava.

“Orbital Reef”, opisan u izjavi za medije kao poslovni park mješane namjene u svemiru koji će podržati istraživanje i proizvodnju mikrogravitacije, zajednički je pothvat s komercijalnom svemirskom tvrtkom Sierra Space i ima potporu Boeinga i Državnog sveučilišta Arizona.

“Više od šezdeset godina, NASA i druge svemirske agencije razvijale su orbitalne svemirske letove i svemirsko stanovanje, pripremajući nas tako za komercijalne poslove koji će se pokrenuti u ovom desetljeću”, rekao je izvršni direktor Blue Origina Brent Sherwood.

“Proširit ćemo pristup, sniziti troškove i pružiti sve usluge i pogodnosti potrebne za normalizaciju svemirskih letova”, dodao je.

Privatna ispostava jedna je od nekoliko planiranih u narednim godinama jer NASA razmatra budućnost Međunarodne svemirske postaje nakon 2020-ih.

Svemirska agencija ima ugovor s tvrtkom Axiom za razvoj svemirske stanice koja će se u početku spojiti s ISS-om, a kasnije postati slobodno leteća.

Prošlog tjedna, tvrtka za svemirske usluge Nanoracks, u suradnji s Voyager Spaceom i Lockheed Martinom, objavila je planiranu svemirsku stanicu koja će biti operativna do 2027. i biti poznata kao Starlab.

Prema podacima koje je objavio Blue Origin, Orbital Reef će se nalaziti na visini od 500 kilometara (310 milja), malo iznad ISS-a, a stanovnici će doživjeti 32 izlaska i zalaska sunca dnevno.

U volumenu od 830 kubičnih metara (30.000 kubičnih stopa) nastanjivat će 10 ljudi, koji će obitavati u futurističkim modulima s ogromnim prozorima. Ovo je nešto manja površina od ISS-a.

ISS je dovršen 2011. godine i dugo je bio simbol američko-ruske svemirske suradnje, iako je Moskva nedavno preispitivala budućnost partnerstva.

Trenutačno je ocijenjena sigurnom do 2028., a novi administrator Bill Nelson rekao je da se nada da će biti u funkciji do 2030., do kada NASA želi da se komercijalni sektor pojača i zamijeni ju.

Blue Origin trenutno može letjeti u suborbitalni svemir samo sa svojom raketom New Shepard.

Drugi planirani projekti Blue Origina uključuju New Glenn, raketu koja će biti u mogućnosti nositi kako teret, tako i ljude u orbitu, te lunarni lander.

Bezos, drugi najbogatiji čovjek na svijetu zahvaljujući divu e-trgovine Amazonu, osnovao je Blue Origin 2000. godine, s ciljem buduće izgradnje plutajuće svemirske kolonije s umjetnom gravitacijom u kojima će milijuni ljudi raditi i živjeti, oslobađajući Zemlju od onečišćenja.

Ove kolonije bi se temeljile na dizajnu Gerarda O’Neilla, Bezosovog profesora fizike na Princetonu, a sastojale bi se od proturotirajućih cilindara koji bi osiguravali umjetnu gravitaciju.