Astronomija

Astronomi pronašli gigantsku plavu zvijezdu u Mliječnoj stazi

Gignatska plava zvijezda 2MASS J20395358+4222505. Izvor: GALANTE project, obtained with the JAST/T80 telescope at the Javalambre Observatory (I.P. J. Maíz Apellániz).

Astronomi su u našoj galaksiji otkrili gigantsku plavu zvijezdu koja putuje velikom brzinom.

Jedna od najvećih i najsvijetlijih zvijezda u našoj galaksiji

Međunarodni tim astronoma, predvođen istraživačima s Kanarskog instituta (IAC) i Sveučilišta La Laguna (ULL), pronašao je jednu od najvećih i najsvjetlijih zvijezda u našoj galaksiji. Ova zvijezda se nalazi iza gustog oblaka međuzvjezdanog plina i prašine.

Masa plave zvijezde, imena 2MASS J20395358+4222505, gotovo je 50 puta veća od Sunca. Polumjer joj je 40 puta veći od naše zvijezde, a sjaj oko milijun puta jači. Varijacija u njezinoj brzini od 60 km/s, prilično je velika s obzirom na njezine dimenzije, što upućuje na silovitu gravitaciju. Objekt, koji je već bio naveden u brojnim astronomskim katalozima, mogao se promatrati s velikom preciznošću zahvaljujući spektrografu MEGARA na Velikom kanarskom teleskopu (GTC ili Grantecan).

Zaklonjena oblakom međuzvjezdane prašine i plina

Plava zvijezda nalazi se pri središtu najbliže zone formiranja novih zvijezda, tzv. Cygnus-X, odnosno oko 5700 svjetlosnih godina od Zemlje. Unatoč svemu, J20395358+4222505 bila je gotovo nepoznata među astronomima. Razlog je to što se nalazila iza gustih oblaka plina i prašine koji smanjuju količinu njezine vidljive svjetlosti koja dopire do nas za faktor od gotovo 10.000. Ova zvijezda, umjesto magnitude 4 (što bi je učinilo vidljivom golom oku),  katalogizirana je kao magnitude 14. U astronomiji što je veći broj za veličinu zvijezde, to je zvijezda slabije vidljiva.

Zbog svojih neuobičajenih karakteristika, J20395358+4222505 uočen je tijekom puštanja u rad višeobjektnog spektrografa MEGARA nakon njegove instalacije na Velikom kanarskom teleskopu (GTC), u zvjezdarnici Roque de los Muchachos (Garafía, La Palma). Zvijezda se trenutno nalazi u neobičnoj fazi razvoja, približavajući se kraju svog životnog ciklusa na glavnoj sekvenci (90% vremena života zvijezde). Uskoro će početi prolazi kroz velike transformacijske procese.

Neobične varijacije u brzini zvijezde

Istraživači nude dva potencijalna objašnjenja za velike varijacije u brzini zvijezde. Moguće je da postoji zvijezda ili kompaktni objekt (neutronska zvijezda ili crna rupa) koji prati J20395358+4222505 u nekoj vrsti binarnog sustava. Međutim, promatranja ne pokazuju nikakav trag zvijezde pratilje, što dodatno smanjuje ovu mogućnost. Ako se radi o kompaktnoj zvijezdi, njezina protozvijezda morala bi također biti jedna od najvećih zvijezda u našoj galaksiji.

“U ovom trenutku utvrdili smo da se radi o velikoj plavoj zvijezdi skrivenoj iza zida međuzvjezdanog plina i prašine, a astronomski rečeno ona se nalazi de facto “u našem vlastitom dvorištu”, objašnjava Artemio Herrero, profesor na Sveučilištu La Laguna (ULL) i istraživač na IAC-u koji je vodio istraživanje.

“Potrebna su nova opažanja kako bi se utvrdila prava priroda J20395358+4222505”, smatra Sara Rodríguez Berlanas, istraživačica sa Sveučilišta Alicante, koautorica istraživanja. Daljnja promatranja trebala bi potvrditi promjene brzine i omogućiti određivanje orbite.

Armando Gil de Paz, astrofizičar sa Sveučilišta Complutense u Madridu (UCM) i glavni istraživač instrumenta MEGARA komentira da “ovaj projekt dokazuje da su detaljne spektroskopske informacije dostupne zahvaljujući instrumentima poput MEGARA-e, zajedno s velikim teleskopima kao što su kao GTC, temelji za otkrivanje misterija skrivenih iza objekata trivijalnog izgleda kao što je J20395358+4222505.”

A. Herrero et al: “The nature of the Cygnus extreme B supergiant 2MASS J20395358+4222505”, MNRAS, January 2022. DOI: 10.1093/mnras/stab3660

Anonymus (22. veljače 2022.), Astronomers find in the Milky Way an unusual blue supergiant star travelling at high velocity, Iac.es (pristup 7. ožujka 2022.)