Astronomija

NASA otkrila „čudovišnu“ regiju formiranja zvijezda

Baš kao i oblaci na Zemlji, oblaci plina i prašine u svemiru ponekad mogu nalikovati poznatim objektima, ili čak popularnim filmskim stvorenjima.

‘Čudovište’ koje proizvodi ‘čudovišne’ zvijezde

NASA je nedavno objavila fotografiju koja je ljude podsjetila na čudovište Godzillu. U stvarnosti riječ je o fotografiji nebule ili maglice – ‘oblaka’ plina i prašine u svemiru – koju je snimio NASA-in teleskop Spitzer. Kroz milijarde godina u tamošnjem materijalu nastalo je bezbroj zvijezda. Tijekom svog života nebula mijenja svoj oblik, a velike promjene događaju se kada masivne zvijezde umru i eksplodiraju, postajući supernove. Ovaj svemirski oblak praktički je nevidljiv ljudskom oku, no infracrveno svjetlo (valne duljine duže od onoga što naše oči mogu uočiti) može prodrijeti u oblake, otkrivajući skrivena područja poput onoga prikazanog na slici.

Četiri boje (plava, cijan, zelena i crvena) koriste se za predstavljanje različitih valnih duljina infracrvenog svjetla, dok su žuta i bijela kombinacije tih valnih duljina. Plava i cijan predstavljaju valne duljine koje prvenstveno emitiraju zvijezde; prašina i organske molekule zvane ugljikovodici izgledaju zeleno; a topla prašina koju su zagrijale zvijezde ili supernove izgleda crveno.

Fotografiju je procesuirao Caltechov astronom Robert Hurt koji je također prva osoba koja je skrenula pažnju na lik Godzille – „Nisam tražio čudovišta. Samo sam slučajno bacio pogled na područje neba kojeg sam pregledao mnogo puta prije, ali ga nikad do tada nisam zumirao. Ponekad, ako samo obrezujete područje drugačije, to donosi nešto što prije niste vidjeli. Oči i usta su me odmah asocirali na Godzillu.“

Još jedno u nizu svemirskih ‘čudovišta’

Hurt nije sam u svojoj sklonosti da na slikama kozmosa vidi zemaljske objekte. Pareidolija je znanstveni naziv za ljudsku sklonost da percipira specifičnu, često smislenu sliku u slučajnom ili dvosmislenom vizualnom uzorku. Drugi znanstvenici su, između ostalog, na Spitzerovim slikama vidjeli crnu udovicu, Jack-o-Lantern, zmiju, ljudski mozak i Starship Enterprise. Spitzer je prestao s radom u siječnju 2020. godine, ali znanstvenici nastavljaju ‘kopati’ njegovu bazu podataka u potrazi za novim spoznajama o Svemiru; a među njima i Hurt koji nastavlja tražiti zanimljive slike. „To je jedan od načina na koji želimo da se ljudi povežu s nevjerojatnim poslom koji je Spitzer napravio“, rekao je. „Tražim zanimljiva područja koja stvarno mogu ispričati priču. Ponekad je to priča o tome kako nastaju zvijezde i planeti, a ponekad je riječ o divovskom čudovištu koje uništava Tokyo.“

Izvor: Nasa.gov.

Nebula slična Godzili nalazi se u zviježđu Strijelac, duž ravnine Mliječne staze, koja je bila dio Spitzerovog GLIMPSE Surveyja (skraćenica od Galactic Legacy Infrared Mid-Plane Survey Extraordinaire). Zvijezde u gornjem desnom kutu (gdje bi bile oči i njuška kozmičke Godzille) su nepoznate udaljenosti od Zemlje, ali unutar naše galaksije. Smješteno oko 7800 svjetlosnih godina od Zemlje, svijetlo područje u donjem lijevom dijelu (Godzillina desna ruka) poznato je kao W33.

Zainteresirani se i sami mogu okušati u crtanju ‘svemirskih čudovišta’

Niste uvjereni da ova dramatična regija izgleda kao Godzilla? Na web-aplikaciji Spitzer Artistronomy možete se i sami okušati u crtanju svemirskih čudovišta. Nove nabule, uključujući i ovu, dodane su u aplikaciju ovog mjeseca. Cijeli skup znanstvenih podataka koje je Spitzer prikupio tijekom svog života dostupan je javnosti putem Spitzer data archive.

Anonymus (25. listopada 2021.), A ‘Monster’ Star-Forming Region Spied by NASA’s Spitzer, jpl.nasa.gov (pristup 27. listopada 2021.)

Filip Šimunjak