Astronomija

Astronomi otkrili najrazdvojeniji par smeđih patuljaka dosad

Binarni sustav smeđih patuljaka. Izvor: Wikimedia commons.

Binarni par smeđih patuljaka CWISE J014611.20-050850.0AB udaljen 130,5 svjetlosnih godina od Zemlje, ima procijenjeni međusobni razmak od 129 astronomskih jedinica. To ga čini najodvojenijim parom smeđih patuljaka dosad.

Smeđi patuljci

Smeđi patuljci su hladni, mutni objekti, veličine između plinovitog diva i zvijezde slične Suncu, a ponekad se nazivaju i neuspjelim zvijezdama. Ovi su objekti premali da bi izdržali reakcije kao što je fuzija vodika u jezgri, ali ipak imaju neke značajke kao zvijezde.

Obično imaju između 11 do 16 masa Jupitera – približna masa pri kojoj se fuzija deuterija može održati, te 75-80 Jupitera – približna masa za održavanje fuzije vodika.

Minimalna masa plina za održavanje nuklearne reakcije je približno 8% mase Sunca, no smeđi patuljci nalaze se ispod spomenute razine. Pritom možemo naići na nekoliko spektralnih razreda smeđih patuljaka: M, L, T i Y.

Kozmička 3D Karta Mliječnog puta otkriva lokaciju smeđih patuljaka u blizini Sunčevog sustava

Najrazvodijeniji binarni sustav smeđih patuljaka

Dok se zvijezde često nalaze u binarnim sustavima, binarni parovi smeđih patuljaka su mnogo rjeđi. “Zbog svoje male veličine, binarni sustavi smeđih patuljaka obično su vrlo blizu jedan drugom. Pronalaženje tako široko razdvojenog para vrlo je neuobičajeno”, rekla je prva autorica studije Emma Softich, studentica preddiplomskog studija na Sveučilištu Arizona State.

Astronomi su u istraživanju pregledali slike smeđih patuljaka koje je usputno otkrio projekt Backyard Worlds: Planet 9 koji se nije bavio smeđim patljucima. Pritom su nanovo otkrili CWISE J014611.20-050850.0AB (skrać. CWISE J0146-0508AB), široko razmaknuti binarni sustav smeđih patuljaka, smješten 130,5 svjetlosnih godina od nas u zviježđu Kit (Cetus).

Ipak, jedan od članova sustava CWISE J0146-0508A, zbog svog pravilnog gibanja već je otprije poznat astronomima zahvaljujući promatranju znanstvenika-građana Nikolaja Stevnbaka, Sama Goodmana, Meline Thévenot, Dana Caseldena i Franka Kiwyja.

Potvrda otkrića i spektralni razred

Nakon otkrića, astronomi su upotrijebili podatke iz istraživanja Dark Energy Survey (DES) kako bi potvrdili da se doista radi o paru smeđih patuljaka. “Široki sustavi male mase kao što je CWISE J014611.20-050850.0AB obično se razdvoje prilično rano, tako da je činjenica da je ovaj tako dugo prilično zanimljiva”, rekao je koautor studije dr. Adam Schneider, astronom s Američkog mornaričkog opservatorija i Sveučilišta George Mason.

Za mjerenje spektralnih tipova CWISE J0146-0508A i CWISE J0146-0508B, istraživači su promatrali spomenuti par pomoću Near-Infrared Echellette Spectrometer (NIRES) smještenog na teleskopu Keck II. Potvrdili su da smeđi patuljci imaju spektralne tipove L4 i L, te da imaju predviđeni razmak od 129 AJ.

“Binarni sustavi se koriste za kalibraciju mnogih odnosa u astronomiji, a ovaj novootkriveni par smeđih patuljaka predstavljat će važan test za formiranje smeđih patuljaka i modela njihovog razvoja”, rekla je koautorica studije dr. Jennifer Patience, astronomkinja sa Sveučilišta Arizona State.

Pronađen ‘najrazdvojeniji’ par smeđih patuljaka