Astronomija

AD Leonis: Crveni patuljak pred spektakularnim magnetskim preokretom

Znanstvenici su nedavno pažnju usmjerili na istraživanje magnetskog polja crvenog patuljka AD Leonisa, izuzetno aktivne zvijezde, a sve upućuje na to da je polarni preokret sve bliži.

Magnetsko polje Sunca prolazi kroz transformaciju svakih 11 godina, ciklus u kojem jačina polja oscilira i polariteti mijenjaju mjesta. Više od tri desetljeća, astronomi su uočavali slične obrasce kod nekoliko zvijezda sličnih Suncu. Međutim, magnetski polarni preokret u crvenim patuljcima do sada je ostao nešto što znanstvenici nisu promatrali.

Globalni tim znanstvenika, uz značajan doprinos istraživača iz CNRS-a, uočio je znakove koji upućuju na to da bi magnetsko polje AD Leonisa moglo biti na pragu promjene polova. AD Leonis, poznat po svojoj visokoj razini aktivnosti, ima magnetsko polje koje je 1000 puta intenzivnije od onoga od našega Sunca. Iako su prisutni znakovi ciklusa aktivnosti, još uvijek nije jasno mogu li crveni patuljci doživjeti potpune magnetske cikluse.

Neprekidno praćenje otkriva tajne

AD Leonis se neprekidno promatra od 2006. godine, isprva pomoću instrumenata ESPaDOnS i NARVAL, a od 2019. godine i pomoću SPIRoua. Stefano Bellotti, doktorand na IRAP-u, predvodi istraživanje koje je otkrilo kontinuirani pad intenziteta magnetskog polja zvijezde. Štoviše, magnetski polovi AD Leonisa počeli su se micati, iako tijekom praćenja SPIRouom nije zabilježen potpuni preokret. Ova otkrića otvaraju mogućnost da crveni patuljci doista prolaze kroz magnetske cikluse slične onima našeg Sunca.

Razumijevanje magnetskih svojstava crvenih patuljaka ključno je jer su oni glavni kandidati u potrazi za stjenovitim, Zemlji sličnim egzoplanetima. Ovo istraživanje rasvjetljava svemirski okoliš koji okružuje ove potencijalne zemaljske blizance, omogućavajući nam da shvatimo uvjete koji bi na njima mogli vladati.