• Astronomija
  • Zemlju nedavno „posjetila“ čak tri zanimljiva meteora, jedan pao u Dalmaciji
Astronomija

Zemlju nedavno „posjetila“ čak tri zanimljiva meteora, jedan pao u Dalmaciji

Jedan od meteora pao je na području Dalmacije

Krajem prošlog mjeseca, Hrvatska meteorska mreža snimila je pad meteora na tlu Dalmacije. Meteor je snimljen s 4 od 30 noćnih kamera koje je Hrvatsko meteorsko društvo postavilo u različitim dijelovima Hrvatske.

Većina manjih meteorita počinju se raspadati i izgarati već na 140 kilometara visine prije ulaska u mezosferu. Oni koji izdrže visoku temperaturu od nekoliko milijuna celzijusa ulaze u niže slojeve atmosfere gdje na njihovu putanju utječu vjetrinski uvjeti. Budući da se meteorološki parametri mogu pratiti, astronomi s lakoćom izračunavaju kretanje i lokaciju pada meteora.

Čini se da je ovaj meteor uspio probiti Zemljinu atmosfera temeljem čega su se naši istraživači već zaputili u potragu za njegovim ostacima. Lokacija pada sužena je na prostor dužine 2 kilometara i širine 150 metara, javljaju iz HMM-a.

Kako za Dalmaciju danas objašnjavaju iz HMM, jako je važno što prije naći meteor jer vremenski uvjeti poput kiše, vlage i temperature mogu kontaminirati vrijedne uzorke. Po nalasku meteora, ostatke je najprije potrebno vakumirati kako bi se očuvali za daljnja znanstvena istraživanja.

Meteor koji je prije nešto više od godinu dana proletio nebom iznad središnje Hrvatske. Izvor: Index.hr

Hrvatski astronomi su zamolili da tko god pronađe asteroid, pošalje fotografije na [email protected] .

Meteor tresao zgrade dok je prolazio nebom iznad američke savezne države Vermont

Kako prenosi CNN, vatrena kugla, koja se kretala brzinom od približno 68 000 kilometara na sat, primijećena je 9. ožujka u nedjelju navečer nad nebom sjevernog Vermonta i Kanade.

NASA Meteor Watch na Facebooku izvijestio je da je više od 100 ljudi vidjelo meteor u nedjelju oko 17:38 po lokalnom vremenu.

“Nije bilo zvuka”, rekao je Al Gregoritsch iz South Burlingtona za CNN. “Bio sam vrlo uzbuđen kad sam to vidio. To je fenomen koji nikada neću zaboraviti.”

NASA Meteor Watch dao je izjavu u kojoj tvrdi da je objekt vjerojatno fragment asteroida, dok su potresi koje su svjedoci izvijestili uzrokovani razlikom u tlaku između prednje i stražnje strane objekta.

Fragmentirani meteor. Izvor: NASA

“Svemirska se stijena nasilno fragmentirala, stvarajući val pritiska koji je zatresao zgrade i stvorio snažan zvuk koji su prijavili očevici”, rekla je agencija. “Takav val pritiska također može utjecati na tlo, uzrokujući manje” podrhtavanje “koje zatim pokupe seizmički instrumenti u tom području.”

Na temelju infrazvuka niske frekvencije, agencija je uspjela izmjeriti vatrenu kuglu na masu od oko 10 kilograma i promjera oko šest centimetara.

Meteorit koji je pao na tlo Velike Britanije 28. veljače, relikt je ranog Sunčevog sustava

Prema LiveScience, jedan od fragmenata meteora sletio je na prilazni put u Winchcombeu, gradu u Gloucestershireu, stoji u izjavi Prirodoslovnog muzeja u Londonu. Primijetivši crnu mrlju na njihovom prilaznom putu, stanari kuće spakirali su komadiće meteorita i brzo kontaktirali Prirodoslovni muzej. Sveukupno prikupljeni uzorci teže 300 grama. Radi se o prvim komadima svemirskog kamenja u Velikoj Britaniji od 1991.

Meteor. Izvor: Express.co.uk
Meteor koji je prošle godine prohujao nebom iznad Velike Britanije. Izvor: Express.co.uk

Meteorit pronađen u Velikoj Britaniji sadrži izuzetno rijetku kombinaciju minerala koja bi znanstvenicima mogla dati uvid u to kako se formirao Sunčev sustav, pa čak i u to kako je nastao život na Zemlji.

Pregledom kamenih krhotina, istraživači muzeja identificirali su meteorit kao ugljikov hondrit, rijetku vrstu meteorita koji potječe od drevnih asteroida iz ranih dana Sunčevog sustava dok su još nastajali prvi planeti.

“Meteoriti poput ovog relikvije su iz ranog Sunčevog sustava, što znači da nam mogu reći od čega su planeti napravljeni”, rekla je u izjavi Sara Russell, istraživačica u muzeju koja proučava ugljikovodične hondritske meteorite. “Ali mi također … mislimo da su ovakvi meteoriti možda donijeli vodu na Zemlju, pružajući planetu nastanak oceana.”

“Ovo je izuzetno zanimljivo jer radimo na svemirskim misijama poput Hayabusa2 i OSIRIS-REx koje imaju za cilj prikupiti uzorke s asteroida, a ovaj materijal izgleda identično onom kojeg prikupljaju naše sonde”, tvrdi Russell.

Zahvaljujući meteoritu iz Winchcombea, istraživači muzeja sada su dobili više od 280 grama ugljičnog hondrita za proučavanje. Minerali su vjerojatno preživjeli pad na Zemlju jer su se spuštali relativno sporo, padajući na tlo brzinom od 46.800 km / h, primijetili su istraživači.

Što se tiče meteorita iz Winchcombea, “činjenica da je išao prilično sporo, a zatim i da se sakupljao tako brzo nakon slijetanja, izbjegavajući padaline koje bi mogle promijeniti njegov netaknuti sastav. To znači da smo sa svime ovime imali puno sreće.” tvrdi Russel.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram-