Astronomija

Webb snimio udaljenog ‘blizanca’ naše galaksije

Prva objavljena slika prikazuje jato galaksije SMACS 0723 – kakvo je bilo prije 4.6 milijardi godina – koje je 'iskorišteno' kao gravitacijska leća kako bi se dobilo uvide u udaljenije galaksije svemira, sežući gotovo do samih početaka. Nova slika najdublji je i najoštriji pogled u povijest našega svemira do sada (©NASA, ESA, CSA, STScI).

Svemirski teleskop James Webb snimio je svjetlost iz daleke galaksije Sparkler te tako pružio nove spoznaje o evolucijama galaksija nalik našoj Mliječnoj stazi.

Mlađi ‘blizanac’?

Svjetlucava galaksija koju je otkrio svemirski teleskop James Webb mogla bi biti ‘mlađi’ ekvivalent naše galaksije Mliječne staze te bi mogla pomoći astronomima da razumiju kako je naša galaksija dobila današnji oblik.

Smještena 9 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje galaksija nazvana je Sparkler po upečatljivom sjaju patuljastih galaksija i kuglastih jata koji sjaje oko nje. Prema autorima nove studije, galaksija proždire ove obližnje objekte kako bi postala sve veća!

Slika svemirskog teleskopa James Webb prikazuje jato galaksije SMACS 0723 – kakvo je bilo prije 4.6 milijardi godina – koje je ‘iskorišteno’ kao gravitacijska leća kako bi se dobilo uvide u udaljenije galaksije svemira, sežući gotovo do samih početaka. Ova slika trenutno je najdublji i najoštriji pogled u povijest našega svemira (©NASA, ESA, CSA, STScI).

Nove spoznaje rezultat su analize prve Deep-Field slike teleskopa James Webb, objavljene još u srpnju 2022. godine. Riječ je o najdubljem i najdetaljnijem ikada snimljenom prikazu svemira. Slika prikazuje galaksiju Sparkler kao iskrivljenu narančastu liniju okruženu mrljama svjetlosti, a ova naknadna analiza otkrila je da galaksija raste kanibalizirajući svoje susjede – slično kao što se smatra da je to u svojoj mladosti činila i naša galaksija!

James Webb objavio prve nevjerojatne slike

Istraživanje

„Čini se da smo svjedoci, iz prve ruke, okupljanja ove galaksije dok gradi svoju masu – u obliku patuljaste galaksije i nekoliko kuglastih jata. Uzbuđeni smo ovom jedinstvenom prilikom da proučavamo i formiranje skupova zvijezda i galaksije koja nalikuje mladoj Mliječnoj stazi,“ rekao je u izjavi glavni autor studije Duncan Forbes.

Svjetlucajući iz zviježđa Volans na južnom nebu, svjetlosti udaljene galaksije Sparkler trebalo je 9 milijardi godina da stigne do nas – i to zahvaljujući efektu ‘gravitacijske leće’. To znači da svjetlost koju trenutno gledamo otkriva galaksiju kakva je bila samo 4 milijarde godina nakon Velikog praska. U tom trenutku prošlosti Sparkler je bio samo 3% mase Mliječne staze, ali u današnje vrijeme znanstvenici vjeruju da je taj ‘proždrljivi’ div značajno narastao – vjerojatno do otprilike iste veličine kao i naša galaksija.

Top 10 stvari koje biste trebali znati o James Webb svemirskom teleskopu

Sličnost s evolucijom Mliječne staze

Nagađanje da je galaksija Sparkler narasla do veličine Mliječne staze temelji se na činjenici da su znanstvenici uočili neke ključne sličnosti između ove dvije galaksije. Analizirajući kuglaste skupove koji okružuju Sparkler otkrili su da zvjezdani skupovi nalikuju mlađim verzijama otprilike 200 skupova uočenih oko Mliječne staze. Aktivno ‘proždiranje’ obližnje galaksije – koje je uočeno kod Sparklera – još je jedna značajna paralela s monstruoznom prošlošću naše galaksije. Naime, mnogobrojni dokazi upućuju na to da je i naša galaksija narasla ‘proždiranjem’ susjeda!

Umjetnički prikaz Mliječnog puta u mladosti, u periodu kad je bila okružena kuglastim skupovima zvijezda (©James Josephides, Sveučilište Swinburne).
Umjetnički prikaz Mliječne staze u mladosti, u periodu kad je bila okružena kuglastim skupovima zvijezda (©James Josephides, Sveučilište Swinburne).

Znanstvenici još uvijek nisu sigurni kako su se zvijezde okupile u tzv. kuglaste skupove (eng. globular clusters), no Sparkler bi mogao ponuditi potencijalne nove dokaze i na ovo pitanje – „Podrijetlo kuglastih (zvjezdanih) skupova dugo je misterij i oduševljeni smo što se JWST može osvrnuti u prošlost i vidjeti ih u njihovoj mladosti,“ rekao je koautor studije Aaron Romanowsky. Uz jasno utvrđenu sličnost Sparklera s našom vlastitom galaksijom istraživači sada žele upotrijebiti dublje slike kako bi uočili više klastera oko daleke galaksije i naučili još više o tome kako su i ona i naša galaksija nastali.

Hubble i James Webb – usporedba kvalitete slika

Duncan A Forbes, Aaron J Romanowsky, „Reconstructing the genesis of a globular cluster system at a look-back time of 9.1 Gyr with the JWST,“ Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters (2023).

Ben Turner (10. veljače 2023.), „James Webb telescope finds Milky Way’s long-lost twin 9 billion years in the past,“ livescience.com (pristup 14. veljače 2022).

Royal Astronomical Society (6. veljače 2023.), „Distant galaxy mirrors the early Milky Way,“ phys.org (pristup 14. veljače 2023).