Astronomija

Webb je fotografirao zvijezde koje se aktivno formiraju

Herbig-Haro 46/47

Svemir je kozmički plesni podij, a svemirski teleskop James Webb NASA-e zabilježio je živahne pokrete para mladih zvijezda. Teleskop je otkrio energetske dinamike Herbig-Haro 46/47, zvijezda u nastajanju, koristeći svoje mogućnosti visokorezolucijskog snimanja u bliskom infracrvenom spektru.

Lokacija mladih zvijezda

Otkrivanje ovih nebeskih plesača nije baš jednostavno. Trag svijetlo ružičaste i crvene difrakcije svjetlosti vodi do njihova centra – narančasto-bijele mrlje u kojoj ove zvijezde borave. Duboko su umotane u disk prašine i plina koji potiče njihov rast, te zvijezde nisu direktno vidljive, ali se sjene diska mogu razabrati u dva tamna stošca koja okružuju središnje zvijezde.

Fotografija James Webba koja prikazuje Herbig-Haro 46:47. Zasluge: NASA, ESA, CSA. Joseph DePasquale (STScI)

Glavna atrakcija u ovoj nebeskoj predstavi su dvije režnje koje se šire prema van iz embrionalnih središnjih zvijezda, prikazane u plamteće narančastoj boji. Taj materijal je izbačen iz zvijezda tijekom tisućljeća, dok su one opetovano konzumirale i ispuštale okolnu prašinu i plin.

Oblik ovih režnjeva se transformira kada novije izbačeni materijal sudara sa starijim ostacima. To je slično uzorcima koje stvara fontana koja neregularno šprica vodu u bazenu. Neki mlazovi izbacuju više materijala većim brzinama od ostalih, fenomen koji je vjerojatno povezan s količinom materijala koju su zvijezde konzumirale u određenom trenutku.