U Svemiru postoji preko 40 trilijuna crnih rupa

autor

S novim računalnim pristupom istraživači SISSA-e uspjeli su napraviti fascinantan izračun i došli do spoznaje da u Svemiru postoji više od 40 trilijuna crnih rupa.

Koliko crnih rupa ima u Svemiru?

Ovo je jedno od najrelevantnijih pitanja u modernoj astrofizici i kozmologiji. Intrigantno pitanje nedavno se pozabavio tim znanstvenika sa SISSA-e u suradnji s drugim međunarodnim institucija.

Iz istraživanja je za sada iznikao jedan znanstveni rad u kojem se autori bave pronalaskom broja crnih rupa zvjezdane mase – crne rupe s masama od nekoliko do stotinjak solarnih masa – koje su nastale na kraju života masivne zvijezde. Prema novom istraživanju, izvanredna količina oko 1% ukupne obične materije u Svemiru zatvorena je u crnim rupama zvjezdane mase.

Začuđujuće, istraživači su otkrili da je broj crnih rupa unutar vidljivog svemira (sfera promjera oko 90 milijardi svjetlosnih godina) u ovom trenutku oko 40 trilijuna, tj. 40 milijardi milijardi (tj. oko 40 x 1018, tj. 4 nakon kojih slijede 19 nula!).

Nova metoda za izračunavanje broja crnih rupa

Kako objašnjavaju autori istraživanja: „Ovaj važan rezultat dobiven je zahvaljujući originalnom pristupu koji kombinira najsuvremeniji zvjezdani i binarni evolucijski kod SEVN … za empirijske recepte za relevantne fizičke svojstva galaksija, posebice brzina stvaranja zvijezda, količina zvjezdane mase i metalnost međuzvjezdanog medija (što su svi važni elementi za definiranje broja i mase zvjezdanih crnih rupa). Koristeći ove ključne sastojke u samodosljednom pristupu, zahvaljujući svom novom pristupu računanju, istraživači su zatim izveli broj zvjezdanih crnih rupa i njihovu masovnu distribuciju kroz cijelu povijest Svemira.“ Alex Sicilia, prvi autor studije, pojasnio je: „Inovativni karakter ovog rada je u spajanju detaljnog modela zvjezdane i binarne evolucije s naprednim receptima za stvaranje zvijezda i obogaćivanje metala u pojedinačnim galaksijama. Ovo je jedan od prvih i jedan od najrobusnijih ab initio proračuna mase zvjezdane crne rupe u kozmičkoj povijesti.“

Koje je podrijetlo najmasivnijih zvjezdanih crnih rupa?

Procjena broja crnih rupa u vidljivom Svemiru nije jedino pitanje koje znanstvenici istražuju u ovom dijelu istraživanja. Naime, tim je također istražio različite načine formiranja crnih rupa različitih masa, poput izoliranih zvijezda, binarnih sustava i zvjezdanih jata.

Prema njihovom radu, najmasovnije zvjezdane crne rupe potječu uglavnom iz dinamičkih događaja u zvjezdanim nakupinama. Konkretno, istraživači su pokazali da su takvi događaji potrebni da bi se objasnila funkcija mase spajanja crnih rupa. Lumen Boco, koautor rada, zaključio je: „Naš rad pruža robusnu teoriju za generiranje svjetlosnog sjemena za (super)masivne crne rupe s velikim crvenim pomakom i može predstavljati početnu točku za istraživanje porijekla ‘teških sjemenki ‘, o čemu ćemo se baviti u nadolazećem radu.“

Supermasivna crna rupa mogla bi sadržavati tragove Velikog praska

Alex Sicilia et al., „The Black Hole Mass Function Across Cosmic Times. I. Stellar Black Holes and Light Seed Distribution,“ The Astrophysical Journal 924/2 (2022).

SISSA (18. siječnja 2022.), „There are 40 billion billions of Black Holes in the Universe,“ sissa.it (pristup 19. siječnja 2022.)