• Astronomija
  • Trappist-1e – Potencijalno nastanjiv egzoplanet suočen s prijetnjom gubitka atmosfere
Astronomija

Egzoplaneti u sustavu TRAPPIST-1, od kojih neki mogu potencijalno ugostiti vanzemaljski život. Izvor: NASA / svemirski teleskop Spitzer

U nedavnoj studiji koju je vodio Ofer Cohen s Lowell Centra za svemirske znanosti i tehnologiju na Sveučilištu Massachusetts Lowell, objavljenoj u časopisu The Astrophysical Journal, istraživači su došli do zabrinjavajućih zaključaka o potencijalnoj nastanjivosti egzoplaneta Trappist-1e. Analizirajući utjecaj električnih struja u ionosferi ovog egzoplaneta, znanstvenici sugeriraju da bi zagrijavanje uzrokovano ovim strujama moglo dovesti do širenja i konačnog bijega atmosfere u svemir, čime bi se značajno smanjile šanse za nastanjivost planeta.

Veliki interes

Trappist-1e, smješten u nastanjivoj zoni svoje zvijezde, do sada je bio predmet velikog interesa zbog svojih Zemlji sličnih karakteristika, uključujući temperaturu koja bi mogla omogućiti postojanje tekuće vode. Međutim, ovo novo otkriće ukazuje na to da bi blizina planeta svojoj zvijezdi mogla imati destruktivne posljedice na njegovu atmosferu, usprkos prethodnom mišljenju da magnetsko polje može pružiti dovoljnu zaštitu od štetnih zračenja i čestica iz svemira.

TRAPPIST-1

TRAPPIST-1, hladni crveni patuljak u zviježđu Vodenjaka, udaljena oko 41 svjetlosnu godinu od Zemlje, dom je sustavu s sedam poznatih egzoplaneta, od kojih su tri u nastanjivoj zoni. Zbog niže temperature M-patuljaka, ove zone su znatno bliže zvijezdi. Otkriven 2017., Trappist-1e je stijenoviti planet sličan Zemlji, s prosječnom gustoćom samo 2% većom od Zemljine i gravitacijom od 82% Zemljine. Njegova ravnotežna temperatura od 246 Kelvin, tek 9 K niža od Zemljine, čini ga jednim od najintrigantnijih egzoplaneta dosad otkrivenih.

Gubitak atmosfere na Trappist-1e

Studija također raspravlja o takozvanom “Joule heating energy flux“, fenomenu koji bi mogao imati ključnu ulogu u gubitku atmosfere na Trappist-1e i sličnim egzoplanetima. Prethodni radovi fokusirali su se na fotoevaporaciju kao glavni mehanizam gubitka atmosfere, ali Cohen i njegov tim ukazuju na dodatnu prijetnju koja proizlazi iz interakcije između ionosfere planeta i zvjezdanih vjetrova.

Osim znanstvenog doprinosa, Cohen aludira na potencijalno preispitivanje ulaganja u daljnje istraživanje atmosfera egzoplaneta s obzirom na nove nalaze. S obzirom na to da Svemirski teleskop James Webb već provodi promatranja usmjerena na otkrivanje atmosferskih karakteristika egzoplaneta u sustavu Trappist-1, rezultati ove studije mogli bi utjecati na buduće istraživačke prioritete. Ovo otkriće stavlja novo svjetlo na složenost faktora koji utječu na nastanjivost egzoplaneta i naglašava potrebu za detaljnijim istraživanjima kako bi se bolje razumjeli uvjeti potrebni za održavanje života izvan našeg sunčevog sustava.