Astronomija

Tajanstveni supervulkan? Novo otkriće na Plutonu izaziva čuđenje

Otkriće mogućeg supervulkana na Plutonu izaziva preispitivanje naših ustaljenih pogleda na kriovulkanizam, pri čemu površina Plutona nosi fascinantne tragove ovog fenomena. Dale Cruikshank i njegov tim planetarnih znanstvenika detaljno su istražili zagonetni krater Kiladze, iznoseći tezu da bi mogao biti riječ o super kriovulkanu. Njihovo nedavno istraživanje pruža temeljitu analizu i tumačenje ove jedinstvene pojave.

Priroda kriovulkanizma na Plutonu

Kriovulkanizam, proces kojim se ledene “lava” izbacuje na površinu Plutona, ima svoje pandane u vanjskom Sunčevom sustavu, vidljive na mjesecima Jupitera, Saturna, Urana i Neptuna. Pluton pruža idealne uvjete za kriovulkanizam, što je postalo očito tijekom preleta svemirske letjelice New Horizons 2015. godine. Posebno su proučavane značajke poput Virgil Fossae i samog kratera Kiladze, čiji neobičan izgled izaziva rasprave među znanstvenicima.

Jedinstvene karakteristike površine: Krater Kiladze

Krater Kiladze odlikuje se prisutnošću vodenog leda razasutog u svojoj okolini, što se izrazito razlikuje od prevladavajućeg leda od metana i dušika na Plutonu. Ova neobična značajka postavlja brojna pitanja, s obzirom na to da vodeni led sadrži spojeve amonijaka, ukazujući na duboku, podzemnu aktivnost. Cruikshank ističe unutrašnje grijanje kao mogući pokretač ovog fenomena, potičući znanstvenu zajednicu na razmišljanje o misterioznoj unutrašnjosti Plutona.

Tektonika ili udar? Porijeklo kratera na tapeti

Iako Kiladze razmatraju kao krater koji je nastao udarom, istraživački tim također je zabilježio znakove tektoničke aktivnosti. Ledeni omotač planeta i stjenovita jezgra, prekrivena slojem tolina, čine složeni površinski reljef. Razumijevanje kriovulkanizma ključno je za dešifriranje Plutonove površine i njezine povijesti formiranja.

Uloga amonijaka i mogućnost tekuće vode

Prisutnost amonijaka, koji ima sposobnost snižavanja točke smrzavanja vode, podržava teoriju o tekućoj “magmi” koja protječe kroz kriovulkane na Plutonu. Bilo da se radi o amonijakovim solima, hidratima ili nekom drugom stanju, porijeklo i uloga amonijaka ostaju predmetom aktivnih istraživanja. Zanimljivo je napomenuti da amonijak nije karakterističan samo za Pluton; svemirski teleskop Webb otkrio je njegovu prisutnost u brojnim transneptunskim objektima.

S promjerom od 44 kilometra, Kiladze se nalazi u regiji Hayabusa Terra, a opisuje se kao super kriovulkan s obnovljenom kalderom. Njegova relativno mlada starost i potencijal za višestruke erupcije izdvajaju ga od ostatka Plutonove površine. Odsutnost nakupljenog sloja na površini ukazuje na moguću recentnu aktivnost, možda čak i unutar posljednjih nekoliko milijuna godina.

Buduće implikacije za planetarnu znanost

Postojanje kratera Kiladze, zajedno s otkrićima na Virgil Fossae, potiče buduća istraživanja unutrašnje strukture Plutona. Relativno mlada starost izloženog vodenog leda, procijenjena na nekoliko milijuna godina, ukazuje na dinamičnu prošlost erupcija. Ovi uvidi otvaraju vrata dubljem razumijevanju ovog udaljenog svijeta.

Krater Kiladze na Plutonu stoji kao svjedok dinamičnih i kompleksnih procesa koji oblikuju vanjske rubove našeg Sunčevog sustava. Potencijalni supervulkan otvara nova pitanja i pravce istraživanja, dok znanstvenici nastoje odgonetnuti misterije ovog ledenog svijeta.

S obzirom na ova zadivljujuća otkrića i kompleksne geološke procese koji se odvijaju na Plutonu, ne možemo se oteti dojmu da ovo nebesko tijelo krije još mnogo tajni. I dok znanstvenici nastavljaju sa svojim istraživanjima, postavlja se pitanje: Je li došlo vrijeme da ponovno razmotrimo Plutonov status i vratimo mu titulu planete?