• Astronomija
  • Svemirski teleskop Hubble otkriva zapanjujuće međuplanetarne vremenske prilike na Jupiteru i Uranu

Fotografija Jupitera i Urana.Zasluge: NASA, ESA, STSCI, A. SIMON (NASA).

Kratka povijest svemirskog teleskopa Hubble

Lansiran 1990. godine, svemirski teleskop Hubble revolucionirao je naše razumijevanje svemira snimajući zadivljujuće slike i podatke o udaljenim galaksijama, zvijezdama i planetima. Kao suradnja između NASA-e i Europske svemirske agencije (ESA), Hubble je znanstvenicima pružio vrijedne uvide u kozmos i nadahnuo generacije astronoma i ljubitelja svemira.

Zanimljive atmosferske pojave na Jupiteru

Svemirski teleskop Hubble snimio je očaravajuće slike plinovitih divova Jupitera i Urana, prikazujući zanimljive međuplanetarne vremenske uzorke. Širokokutna kamera 3 Hubblea nedavno je fotografirala ove planete kao dio godišnjeg programa naslijeđa atmosfera vanjskih planeta (OPAL). Najnovije fotografije Jupitera prikazuju njegovu čuvenu Veliku crvenu pjegu te niz ciklona i anticiklona koji su se razvili u posljednjih deset godina. Ove zadivljujuće nove fotografije pružaju uvid u dinamičke vremenske sustave ovih fascinantnih plinovitih divova i produbljuju naše razumijevanje njihovih složenih atmosfera.

Sjena Io-a i Velika crvena pjega

Glavna slika prikazuje vulkanski mjesec Jupitera, Io, koji baca tamnu sjenu na šarene oblake planeta. Velika crvena pjega, oluja stara 400 godina koja je sada otprilike veličine Zemlje, može se vidjeti kako se vrti u suprotnom smjeru kazaljke na satu između dvije suprotstavljene trake oblaka, a unutarnji vjetrovi dosežu brzinu od 683 kilometra na sat.

Ganymede: Jupiterov ledeni mjesec

Na drugoj slici najveći mjesec Jupitera, Ganymede, prolazi ispred plinovitog diva. Veći od Merkura i Plutona, Ganymede je jedini poznati mjesec s magnetskim poljem. Europska svemirska letjelica JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) treba biti lansirana sljedećeg mjeseca te će krenuti na osmogodišnje putovanje u orbitu oko Ganymedea.

Fotografija Juptiera i Ganymede. Zasluge: NASA, ESA, STSCI, A. SIMON (NASA).
Zasluge: NASA, ESA, STSCI, A. SIMON (NASA).

Veliki crveni crv i anticikloni

Blizu Velike crvene pjegavosti nalazi se Veliki crveni crv, crvenkasti vrtlog u obliku kobasice koji se vrti u suprotnom smjeru. Ispod i iza Ganymedea vidljivi su manji anticikloni, koji nalikuju minijaturnim verzijama Velike crvene pjegavosti.

Proširenje polarnog sloja maglice Urana

Fotografija Urana. Fotografija Juptiera i Ganymede. Zasluge: NASA, ESA, STSCI, A. SIMON (NASA).

Hubble je snimio i slike Urana, pokazujući rastući polarni sloj maglice visoke nadmorske visine. S jedinstvenom 84-godišnjom orbitom oko Sunca, Uran se rotira na svojoj strani, što uzrokuje da se veliki dijelovi jedne hemisfere skrivaju od sunčeve svjetlosti do 42 zemaljske godine. Hubbleove slike prikazuju sjeverni pol Urana koji se naginje prema Suncu, dok je NASA-in sond Voyager 2 tijekom preleta 1980-ih snimio njegov južni pol.

Projekt OPAL: istraživanje atmosfera vanjskih planeta

Kako otkriva Forbes, godišnji projekt OPAL ne samo da se fokusira na Jupiter i Uran, već proučava i atmosferske dinamike i evoluciju Saturna i Neptuna. Projekt koristi Hubbleovu izvanrednu širokokutnu kameru s 16 megapiksela (WFC3) za stvaranje zapanjujućih 360° mozaika planeta. Ti impresivni mozaici pružaju neusporediv pogled na ove plinovite divove i nude bogatstvo informacija o njihovim atmosferskim uvjetima i evoluciji tijekom vremena. Kroz projekt OPAL, znanstvenici mogu produbiti naše razumijevanje ovih fascinantnih nebeskih tijela i misterija koje leže u njihovim ogromnim atmosferama.