Što skriva ova rupa na površini Marsa?

Ljudski posjetitelji Marsa trebaju sklonište od zračenja, temperaturnih oscilacija i pješčanih oluja koje haraju planetom. Ako je Mars sličan Zemlji ili Mjesecu, mogao bi imati velike podzemne tunele lave koji bi mogli poslužiti kao skloništa. Kolabirane sekcije tih tunela, nazvane svjetlosni otvori, mogle bi pružiti pristup tim podzemnim utočištima.

Ova fotografija snimljena je kamerom HiRISE (High-Resolution Imaging Science Experiment) na NASA-inom Mars Reconnaissance Orbiteru (MRO). Rupa koju vidimo široka je samo nekoliko metara i nalazi se u regiji Arsia Mons na Marsu. Arsia Mons je jedan od tri neaktivna vulkana u grupi Tharsis Montes.

Regija Tharsis i vulkanska aktivnost

Regija Tharsis Bulge je prostrana vulkanska ravnica koja se proteže tisućama kilometara. Uzvišena je u odnosu na ostatak Marsa i prosječno se nalazi na oko 10 km iznad srednje nadmorske visine planeta. Nekada je bila vulkanski aktivna, što je očito iz značajki poput ove rupe koja je rezultat drevne vulkanske aktivnosti.

Slika s lijeve strane snimljena je prva, i znanstvenici su se pitali može li ova 'jama' voditi do tunela lave ili špilje. Zatim je snimljena slika s desne strane koja prikazuje bočni zid. Bočni zid bi mogao ukazivati na to da nema tunela ili špilje. Zasluge: NASA/JPL/University of Arizona.
Slika s lijeve strane snimljena je prva, i znanstvenici su se pitali može li ova ‘jama’ voditi do tunela lave ili špilje. Zatim je snimljena slika s desne strane koja prikazuje bočni zid. Bočni zid bi mogao ukazivati na to da nema tunela ili špilje. Zasluge: NASA/JPL/University of Arizona.

Nekoliko rupa u regiji Arsia Mons mogu zapravo biti kolabirani svjetlosni otvori ili ulazi u podzemne tunele lave. Međutim, postoji mnogo neizvjesnosti. fotografije jedne od njih prikazuje osvijetljeni bočni zid, što bi moglo ukazivati da je riječ samo o cilindričnoj rupi. Rupa na prikazanoj fotografiji mogla bi biti samo jama ili otvor i ne nužno ulaz u špilju ili tunel lave. Slične rupe nalaze se na havajskim vulkanima. Oni nisu povezani s dugim špiljama ili tunelima lave, već su rezultat kolapsa koji se dogodio mnogo dublje pod zemljom.

Na Havajima, krateri se kreću od 6 do 186 metara dubine i od 8 do 1140 metara širine. Rupa Arsia Mons na glavnoj fotografiji je duboka oko 178 metara. Bolje razumijemo jame i tunele lave na Mjesecu nego na Marsu. Znamo da su neki od njih termalno stabilni na oko 17°C. Također imamo bolje fotografije, s intrigantnim prikazima podova prekrivenih kamenjem.

Mnogo se razmišlja o tome kako istražiti ove mjesečeve špilje i tunele lave, uključujući konceptualne dizajne robota koji bi ih mogli istraživati. Možda bi astronauti na Mjesecu mogli pronaći sklonište u napuhujućim habitatima unutar tih tunela, gdje bi bili zaštićeni od temperaturnih oscilacija, zračenja i mikrometeorita.

Mars i mogućnost postojanja tunela lave

Mars je druga priča. Nema razloga da tuneli lave ne bi postojali na Marsu. Zapravo, gravitacija Marsa je mnogo slabija od Zemljine, što bi moglo omogućiti mnogo veće tunele. Fotografije Marsa prikazuju kolabirane tunele. Čini se vjerojatnim da nisu svi ti tuneli kolabirali do kraja. Jedna rupa na marsovskom vulkanu, Pavis Mons, posebno je intrigantna. Postoji neka vrsta šupljine ispod rupe, ali prirodu rupe je teško utvrditi. Je li to tunel lave? Ako jest, nadmašuje većinu tunela na Zemlji.

Marsovski tuneli lave i dalje su misterij. Znanstvenici su pronašli mnogo morfoloških dokaza koji sugeriraju da su obilni. No, u znanosti, ne možete pretpostaviti da postoje, iako se čini vjerojatnim. Nema jasnog razloga zašto ne bi postojali. Mogu li jednog dana pružiti sklonište astronautima? Možda. Prvo trebamo robotsku misiju koja bi ih istražila.