kozmos.hr
Tehnologija

120. obljetnica prvog motoriziranog leta!

120 godina od početka motorizirane avijacije!
objavljeno

Ove godine, sedamnaestog  prosinca, slavimo 120 godina od povijesnog leta braće Wilbur i Orville Wright, koji je označio početak ere motoriziranog zrakoplovstva . Njihov pionirski let iz 1903. godine, ostvaren u Kitty Hawku, u Sjevernoj Karolini, postigao je visinu od 40 metara u trajanju od 12 sekundi, što je predstavljalo revolucionarni trenutak u povijesti letenja.

Ključni doprinos braće Wright u razvoju zrakoplovstva bio je uvođenje kontrole leta putem balansiranja. Prije toga, avioni su bili teško upravljivi zbog nedostatka tehnologije za naginjanje krila, što je ključno za mijenjanje smjera leta.

Prije ovog povijesnog uspjeha, Orvilleov brat Wilbur već je testirao isti avion. Unatoč njegovim neuspješnim pokušajima, Orville je uspio ostvariti prvi let 17. prosinca 1903. godine, čime je zaslužio mjesto u povijesti.

Nakon brojnih izazova i stotina eksperimenata, braća Wright su 14. prosinca 1903. godine bila spremna za testiranje svog aviona. Wilbur je prvi preuzeo ulogu pilota, ali je njegov let bio kratkotrajan – podigao se samo nešto više od 3 metra i preletio oko 20 metara prije nego što se srušio, srećom, bez ozljeda. Tri dana kasnije, Orville je postigao povijesni uspjeh.

Treći let braće Wright 17. prosinca 1903. Izvor: National Park Service.
Treći let braće Wright 17. prosinca 1903. Izvor: National Park Service.

Prije nego što su postali pioniri zrakoplovstva, braća Wright bila su trgovci biciklima s ograničenim tehničkim znanjem. No, njihova strast prema letenju prevladala je te prepreke i pretvorila ih u eksperte u tom području.

Prije bilo kakvih pokušaja letenja, braća su se temeljito educirala, konzultirajući se s brojnim stručnjacima o ključnim aspektima, poput izbora motora i optimalne lokacije za testiranje, ne ostavljajući ništa slučajnosti.

Prije izgradnje prvog uspješnog aviona, braća Wright su već bila poznata po nizu inovativnih izuma, uključujući razvoj vjetrotunela za testiranje aviona. Njihov vjetrotunel, izgrađen u trgovini biciklima, radio je na plin zbog nedostatka električne energije, a koristili su ga za ispitivanje aerodinamičkih svojstava krila.

U 1905. godini, braća Wright su ponudila svoj izum američkoj vojsci, ali su naišli na odbijanje zbog nepovjerenja vojske prema tehničkim detaljima njihova aviona i prethodnih loših iskustava s drugim izumiteljima. Međutim, dvije godine kasnije, vojska je, impresionirana njihovim dostignućima, promijenila mišljenje i odlučila kupiti njihov avion.

Nažalost, prvi let s vojnim avionom 1908. godine u Fort Myeru, Virginia, završio je tragično. Poručnik Thomas E. Selfridge, koji je bio na letjelici, poginuo je, a Orville Wright teško je ozlijeđen zbog mehaničkog kvara koji je uzrokovao pad zrakoplova tijekom demonstracijskog leta.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram –t.me/kozmoshr

Pozdrav svima! Hvala što čitate Kozmos.hr! Ja sam Ivan i dugi niz godina pišem o svermiu, astronomiji, znanosti, povijesti i arheologiji, a imao sam priliku sudjelovati i u dokumentarcima Science Discovery-ja te History Channel-a.

Pratite Kozmos na Google Vijestima.

CroCube