Astronomija

Savijeni radiomlaz velikih razmjera otkriven u galaktičkom skupu Abell 514

Astronomi su proveli detaljne niskofrekventne radio opservacije galaktičkog skupa Abell 514 koristeći poboljšani Giant Metrewave Radio Telescope (uGMRT). U svojim rezultatima, otkrili su savijeni radiomlaz velikih razmjera u ovom skupu.

Galaktički skupovi su najveće strukture koje gravitacija drži na okupu, sastavljene od tisuća galaksija koje su gravitacijski povezane. Oni su od ključne važnosti za produbljivanje znanja o formaciji i evoluciji svemira na velikim razinama.

Pojedinosti o galaktičkom skupu Abell 514

Abell 514, često označen kao A514, je fuzijski galaktički skup s crvenim pomakom od približno 0,07. Otkriven je 1958. godine. Ima masu od oko 300 bilijuna sunčevih masa i prosječnu temperaturu od 3,8 keV. Dosadašnja istraživanja A514 pokazala su da ima bogatu morfologiju i da domaćinuje nekoliko proširenih radio izvora.

Nedavno je tim astronoma pod vodstvom Wonki Leeja sa Sveučilišta Yonsei u Seulu, Južna Koreja, odlučio ispitati radio izvore unutar A514. Proveli su radio opservacije ovog skupa pomoću uGMRT-a.

“Opservirali smo A514 koristeći frekvencije uGMRT-a Band 2 (125−250 MHz), Band 3 (250−500 MHz) i Band 4 (550−850 MHz) s ukupnim vremenom promatranja od 3,5, 3,7 i 4,3 sata”, istaknuli su istraživači.

Ključni rezultati istraživanja

Istraživanje je pokazalo da radio emisije iz jedne od tri radio-galaksije unutar A514 potječu iz dvije glavne emisivne regije aktivnog galaktičkog jezgra (AGN) i protežu se prema južnom periferiju. Najveći linearni raspon ovog zakrivljenog mlaza izmjerio se na oko 2,3 milijuna svjetlosnih godina.

Slike dobivene pomoću uGMRT-a prikazuju dvije emisivne regije povezane sa strukturom dužine 1,300 svjetlosnih godina nazvane “most”. Južni kraj “mosta” povezuje se s “lukom” dugim 1,000 svjetlosnih godina koji je konkavan prema središtu skupa. Istok luka dodiruje sjeverni kraj repa dužine 1,300 svjetlosnih godina.

Opservacije su također otkrile nepravilnosti u X-zračnoj svjetlini i visoku polarizaciju na mjestu proširene radio emisije u A514. Autori članka vjeruju da je to rezultat redistribucije plazme tijekom nedavnog spajanja skupova.

Zaključili su da pasivni plazma mjehur, formiran tijekom spajanja skupova, može doživjeti izduženje uz hladnu frontu pridošlog skupa, što rezultira izduženom radio emisijom poput one zabilježene u A514.