Astronomija

Potvrđena infracrvena aurora na Uranu

Aurora infracrvena na Uranu. NASA, ESA and M. Showalter

Astronomi sa Sveučilišta u Leicesteru potvrdili su prisutnost infracrvene aurore na hladnom, vanjskom planetu Uranu. Ovo otkriće otvara nova vrata za razumijevanje magnetskih polja planeta unutar našeg solarnog sustava te pruža uvid u potencijalnu sposobnost udaljenih svjetova da podrže život.

Što Nam Aurora Govori o Magnetnim Poljima i Životu na Drugim Planetima?

Astronomi sa Sveučilišta u Leicesteru prvi put su potvrdili postojanje infracrvene aurore na Uranu. Iako su prethodne studije od 1986. godine pokazivale postojanje ultraljubičaste aurore na ovom planetu, infracrvena aurora ostala je neotkrivena sve do sada. Rezultati ovog revolucionarnog istraživanja nedavno su objavljeni u prestižnom časopisu Nature Astronomy.

Ledene divove, Uran i Neptun, odlikuju neobičajena magnetska polja, pomaknuta u odnosu na osi oko kojih se vrte. Iako objašnjenje za ovu pojavu još uvijek nije pronađeno, odgovori se možda nalaze upravo u Uranovoj auri. Aure su rezultat interakcije visokoenergetski nabijenih čestica s atmosferom planeta, vođene linijama magnetskog polja. Na Zemlji, ovaj proces rezultira poznatim fenomenima Sjeverne i Južne svjetlosti. Na planetama poput Urana, gdje prevladavaju vodik i helij, aurore emitiraju svjetlost izvan vidljivog spektra, primjerice u infracrvenom (IR) području.

Za analizu infracrvenih aurornih mjerenja korišten je teleskop Keck II, s kojim su istraživane specifične valne duljine svjetlosti koje planet emitira. Pritom su se emisijske linije ponašale poput termometra unutar planeta, otkrivajući povećanu gustoću H3+ čestica u Uranovoj atmosferi, uz malu promjenu temperature – što je u skladu s ionizacijom uzrokovanom prisutnošću infracrvene aurore.

Ova saznanja ne samo da doprinose boljem razumijevanju magnetskih polja vanjskih planeta u našem solarnom sustavu, već mogu pomoći i u identifikaciji drugih planeta pogodnih za podršku životu.

30 Godina Istraživanja, Novo Razdoblje Otkrića

“Ovaj rad predstavlja vrhunac 30-godišnjeg proučavanja auri na Uranu, otkrivajući infracrvenu auroru i započinjući novo razdoblje istraživanja na ovom planetu,” istaknula je vodeća autorica, Emma Thomas, doktorska studentica na Školi za fiziku i astronomiju Sveučilišta u Leicesteru.

Emma dodaje da rezultati mogu pružiti i uvid u rijedak fenomen na Zemlji poznat kao geomagnetska inverzija, gdje sjeverni i južni pol mijenjaju položaje hemisfera. “Proučavanje Uranove aure pružit će nam podatke o tome što možemo očekivati kada Zemlja doživi buduću inverziju polova i što će to značiti za njezino magnetsko polje,” zaključuje Emma.

Sveukupno, ovo otkriće pruža dragocjene informacije koje bi mogle oblikovati budućnost astronomije i razumijevanja uvjeta potrebnih za život izvan našeg planeta.