Astronomija

NASA-ini znanstvenici prvi put promatraju polarni ciklon na Uranu

Po prvi put, znanstvenici NASA-e imaju snažne dokaze o polarnom ciklonu na Uranu. Proučavajući radiovalove koji proizlaze iz ledenog diva, detektirali su ciklon na sjevernom polu planeta. Otkrića potvrđuju široku istinu o planetima sa značajnim atmosferama u našem solarnom sustavu: bilo da su planeti uglavnom sastavljeni od stijena ili plina, njihove atmosfere pokazuju znakove vrtložnog vorteksa na polovima.

Južni pol Urana

Znanstvenici su dugo znali da južni pol Urana ima vrtložnu značajku. Snimke NASA-inog Voyagera 2 pokazale su da vjetrovi na polarnom centru brže vrte nego ostatak pola. Voyagerova infracrvena mjerenja nisu pokazala promjene temperature, ali nova otkrića, objavljena u Geophysical Research Letters, to čine.

VLA otkriva Uran

Koristeći ogromne radio-antene Very Large Array u New Mexicu, znastvenici pogledali su ispod oblaka ledenog diva, utvrdivši da se cirkulirajući zrak na sjevernom polu čini toplijim i sušim – obilježjima snažnog ciklona. Podaci prikupljeni 2015., 2021. i 2022. godine su najdublje do sada zabilježene opservacije atmosfere Urana.

“Ove opservacije nam mnogo više govore o priči Urana. To je puno dinamičniji svijet nego što biste mogli misliti,” rekao je vodeći autor Alex Akins iz NASA-inog Jet Propulsion Laboratorya u južnoj Kaliforniji. “To nije samo obična plava kugla plina. Puno toga se događa ispod poklopca.”

Položaj Urana

Uran se ove dane više vidi na nebu, zahvaljujući položaju planeta u orbiti. Ovom vanjskom planetu treba dug put oko sunca, a orbita traje 84 godine. Znastvenici kažu da posljednjih desetljeća polovi nisu bili okrenuti prema Zemlji. Od otprilike 2015. godine, znanstvenici su imali bolji pogled i mogli su dublje istražiti polarnu atmosferu.

Ciklon na Uranu, kompaktno oblikovan sa toplim i suhim zrakom u jezgri, vrlo je sličan onima koje je NASA-in Cassini uočio na Saturnu. S novim otkrićima, cikloni (koji rotiraju u istom smjeru u kojem se njihov planet rotira) ili anticikloni (koji se rotiraju u suprotnom smjeru) sada su identificirani na polovima na svakom planetu u našem solarnom sustavu osim na Merkuru, koji nema značajnu atmosferu.

Ali za razliku od uragana na Zemlji, cikloni na Uranu i Saturnu ne nastaju iznad vode, i ne lutaju; oni su zaključani na polovima. Istraživači će pomno pratiti kako se ovaj novo otkriveni ciklon na Uranu razvija u nadolazećim godinama.

Tekuća pitanja

“Da li topla jezgra koje smo opazili predstavlja istu brzu cirkulaciju koju je Voyager vidio?” upitao je Akins. “Ili su u atmosferi Urana složeni cikloni? Činjenica da još uvijek otkrivamo takve jednostavne stvari o tome kako Uranova atmosfera radi, zaista me uzbuđuje da saznam više o ovom tajanstvenom planetu.”

Nacionalne akademije u svom Planu za planetarnu znanost i astrobiologiju za 2023. godinu ističu istraživanje Urana. U pripremi za takvu misiju, planetarni znanstvenici usredotočeni su na jačanje svojih znanja o tajanstvenom sustavu ledenog diva.