Jeste li znali?

Potonuli kontinent Zelandija dva puta je starija nego što se prvotno mislilo

U prošlosti se vjerovalo da Zelandija nije stara više od 500 milijuna godina. Novo istraživanje, međutim, pokazalo je da su te procjene netočne.

Već 2017. godine 11 geologa s Novog Zelanda reklo je da su otkrili potonuli kontinent – Zelandiju. Ljudi su teoretizirali o postojanju Zelandije više od stotinu godina, no znanstvenici su dobili nove potvrde svoje hipoteze da ona postoji tek nedavno.

Sve što trebate znati o Zelandiji, hipotetičkom osmom kontinentu

Treba li Zelandiju nazvati kontinentom?

U početku su istraživači raspravljali o tome može li se potopljena zemlja nazvati kontinentom. Zadovoljava mnoge kriterije takvog objekta. Jedna od ključnih karakteristika je postojanje dobro definiranih granica. Iako je najmanji kontinent mnogo veći, svaka nova potencijalna kopnena masa trebala bi obuhvatiti površinu veću od milijun četvornih kilometara kako bi se mogla smatrati kontinentom. Štoviše, trebala bi biti iznad oceanske kore i imati deblju kontinentalnu koru.

Starost

Međutim, Zelandija ne zadovoljava jedan kriterij – dob. Njegovi najstariji uzorci procjenjuju se na 500 milijuna godina. Svi drugi poznati kontinenti stariji su barem dva puta.

Nove procjene

Nova studija, čiji su rezultati nedavno objavljeni, pokazala je da su te procjene netočne. Pokazalo se da je dio potonulog kontinenta, čije je podrijetlo obavijeno velom tajne, dvostruko stariji nego što su geolozi ranije predviđali. Kako bilježi novozelandski istraživač, više nema sumnje da on živi na zasebnom kontinentu.

Granice Zelandije. Izvor: Svjetski podatkovni centar za geofiziku i morsku geologiju, Nacionalni geofizički podatkovni centar, NOAA/Wikimedia Commons

Povijest

No, koja je točna povijest “novog kontinenta”? U današnje vrijeme 94% hipotetičkog kontinenta je pod vodom. Nekada je bio dio superkontinenta Gondwana, ali se odvojio prije otprilike 85 milijuna godina. Za još 30-50 milijuna godina i Zelandija je gotovo u cijelosti potopljena.

Superkontinent Rodinia

Prethodna istraživanja su pokazala da je kontinent star oko 500 milijuna godina. Rezultati novih studija provedenih na 169 komada granita sa Zelandije pokazali su da je nekoć bio dio mnogo starijeg superkontinenta zvanog Rodinia.

Puno stariji nego što se očekivalo

Znanstvenici smatraju da je njegovo formiranje počelo prije 1,3 milijarde i 900 milijuna godina, što znači da je mnogo stariji od prethodnih procjena.

Najraniji tragovi postojanja Zelandije

Dok je većina onoga što znamo o Zelandiji pronađeno posljednjih godina, prve tragove predložio je James Hector, škotski prirodnjak, nakon svog putovanja na području Novog Zelanda 1895. On je sugerirao da je ta zemlja nekada bila dio velikog planinskog lanca koji je sada potopljen.

Definicija kontinenta

Već smo spomenuli kriterije potrebne da bi se Zelandija smatrala kontinentom. No, ti isti zahtjevi onemogućili su znanstvenicima da ranije pronađu 8. kontinent. Geolozi su se tek 1960 -ih složili s trenutnom definicijom kontinenta.

Ime

Ime Zealandia predloženo je 1995. godine kada je znanstvena pozornost ponovno pala na hipotetički kontinent i od tada se koristi.

Zemljin osmi kontinent?

S ovim podacima, treba li ga smatrati novim 8. kontinentom? Uz pomoć globalne inicijative za mapiranje cijelog oceanskog dna, znanstvenici su uspjeli nevjerojatno detaljno mapirati veličinu i obalu hipotetičkog kontinenta. Ako to već nismo spomenuli, Zelandija je otprilike upola manja od Australije, što ju čini najmanjim kontinentom na Zemlji, ako ikada bude potvrđena.

• BBC Future. (n.d.). The missing continent it took 375 years to find.
• Witze, A. (2017, February 16). Geologists spy an EIGHTH continent: Zealandia. Nature News.
• Woodward, A. (2021, August 14). A fragment of a mysterious 8TH continent is hiding under New Zealand – and it’s twice as old as scientists thought. Business Insider.
• Woodward, A. (n.d.). A chunk from the sunken continent of zealandia is twice as old as we thought. ScienceAlert.