Astronomija

Ove bi kemikalije mogle otkriti izvanzemaljske supercivilizacije

Fermijev paradoks

U nastojanju da otkrijemo egzoplanete koji kruže oko udaljenih zvijezda, znanstvenici razmatraju potencijalne indikatore naprednih izvanzemaljskih civilizacija. Umjesto tradicionalne metode traženja radijskih valova, neki predlažu fokusiranje na moguće tragove onečišćenja u atmosferi planeta.

Koristeći Zemlju kao vodič, Sara Seager s MIT-a i međunarodni tim znanstvenika istražuju mogućnost identifikacije naprednih izvanzemaljskih civilizacija temeljem neobičnih atmosferskih sastava. U nedavnom članku objavljenom u časopisu Scientific Reports, tim ističe dva specifična plina, trifluorid azota (NF3) i heksafluorid sumpora (SF6), kao odlučujuće pokazatelje. Ovi plinovi, koji ne postoje prirodno i uglavnom su proizvod industrijskih aktivnosti, mogli bi ukazivati na tehnološki napredne oblike života na drugim svjetovima.

Na Zemlji, ovakvi plinovi uglavnom su se pojavili kao posljedica industrijskog razvoja. Kada znanstvenici analiziraju atmosferu vanzemaljskog planeta, prepoznavanje ovih plinova bila bi nalik na pronalaženje igle u plastu sijena—igle koja označava postojanje napredne industrijske civilizacije. Korištenje James Webb svemirskog teleskopa za spektroskopske analize omogućava znanstvenicima revolucionaran alat za detekciju plinova koji upućuju na život, kao i na industrijsku aktivnost.

Alati za praćenje tehno-potpisa

Ekipa Sare Seager nije samo postavila teorijske osnove; razvili su i novi alat nazvan “spektralna falanksna grafika.” Ovaj uređaj omogućuje vizualni prikaz spektralnih vrhova plinskih molekula, čime olakšava dublju analizu. Osim toga, znanstvenici su modelirali moguće atmosfere i sastavili katalog spojeva koji su rezultat prirodnih procesa. Razumijevanje plinova koji su produkt prirodnih procesa pomaže im u razlikovanju plinova koji su rezultat nebioloških aktivnosti.

Iza uobičajenih sumnjivaca

Iako je praćenje plinova na dalekim egzoplanetima samo jedan od načina, svemir bi mogao biti prepun drugih tehno-potpisa. Od umjetnih izvora svjetla na površini planeta do mogućih megastruktura kao što su Dysonove sfere, mogućnosti su mnogobrojne. Otpadna toplina, specifične emisije i radijski signali dodatno proširuju listu mogućih indikatora.

U 2019. godini, okupljanje pod vodstvom Georgea Djorgovskog na “Keck Institute for Space Studies” istaknulo je potencijal tehnika temeljenih na podacima za traženje izvanzemaljskih tehnologija. Fokusirajući se na velike astronomske setove podataka i algoritme strojnog učenja, istraživači pokušavaju otkriti anomalije koje bi ukazivale na postojanje naprednih izvanzemaljskih civilizacija.

Međutim, put do znanstvenog otkrića nije bez prepreka. Percepcija izvanzemaljskog života u društvu ima značajan utjecaj, stoga je potrebno osigurati robusno i precizno obrazovanje javnosti. Znanstvenici naglašavaju važnost transparentnog i razumljivog prikaza znanstvenih spoznaja kako bi se osigurala podrška javnosti i znanstvene zajednice. Uz sve te alate i pristupe, budućnost potrage za izvanzemaljskim životom izgleda svjetlije nego ikad.