Ovaj neobičan egzoplanet se smanjio, i ne znamo zašto

Egzoplanet. Izvor: Adam Makarenko (Keck Observatory).

Novo otkriće u nepreglednim dubinama svemira zbunjuje astronome. Nazvan TOI-332b, ovaj misteriozni egzoplanet, postavljen daleko od Zemlje, izaziva trenutačno shvaćanje zakona formiranja planeta. Njegove specifične karakteristike mogu pružiti uvide u rijetkost nebeskih tijela sličnih Neptunu koja su u bliskim orbitama oko svojih zvijezda.

Astrofizičar Ares Osborn, na čelu tima sa Sveučilišta Warwick, objavio je svoje otkriće u pred-izdanju na arXivu. Osbornovo istraživanje ukazuje da bi TOI-332b mogao biti ključan za razumijevanje “Neptunove pustinje”, pojma koji označava izostanak egzoplaneta veličine Neptuna u tijesnim orbitama oko svojih zvijezda. Među 5.500 poznatih egzoplaneta izdvaja se određeni obrazac, s “Neptunovom pustinjom” kao upadljivom nepravilnošću.

Što čini TOI-332b tako posebnim?

TOI-332b kruži oko zvijezde narančastog patuljka udaljene otprilike 727 svjetlosnih godina, s promjerom koji je 3,2 puta veći od Zemlje. Iako je to samo po sebi impresivno, prava zanimljivost je njegova gustoća – čak 9,6 grama po kubičnom centimetru. Usporedbe radi, gustoća Zemlje je 5,51 gram po kubičnom centimetru, dok je Neptunova samo 1,64. Ovo upućuje na to da je TOI-332b većinom sastavljen od željeza.

Prema trenutnim modelima, TOI-332b najvjerojatnije ima golemu željeznu jezgru, okruženu stjenovitim omotačem, prekrivenu atmosferom vodika i helija. Međutim, njegova atmosfera nije onoliko gusta koliko bi se očekivalo. Pojavljuju se različite teorije za objašnjenje ovog fenomena. Je li moguće da blizina planeta zvijezdi uzrokuje eroziju atmosfere kroz proces poznat kao fotoevaporacija? Ili je možda gigantski sudar s drugim nebeskim tijelom uzrok, ili je TOI-332b možda nastao bez značajne atmosfere od samog početka?

TOI-332b predstavlja intrigantnu zagonetku za znanstvenu zajednicu. Kako istraživači primjećuju, ovaj planet izaziva naše razumijevanje kako se nebeska tijela formiraju. S nestrpljenjem očekuju dodatna promatranja koja bi mogla otkriti misterije nastanka i sadašnjeg stanja TOI-332b.

Ovo pionirsko istraživanje bit će objavljeno u prestižnim Mjesečnim bilješkama Kraljevskog astronomskog društva.