• Svemir
  • Ova bizarna galaksija nije nalik nijednoj drugoj u svemiru

Ova bizarna galaksija nije nalik nijednoj drugoj u svemiru

Galaksija NGC 2658 se razlikuje od svih drugih galaksija u svemiru zbog svojih neobičnih petlji prašine i plina (Fotografija: Međunarodni opservatorij Gemini/NOIRLab/NSF/AURA/L. Bassino).

Galaksija NGC 2685, poznata kao galaksija ‘Helix’, distinktivna je zbog svog “polarnog prstena” i smještena je u blizini zviježđa Veliki Medvjed. Njen jedinstven oblik i povijesni razvoj čine je izuzetnom među galaksijama u svemiru.

Galaksije su temeljni dijelovi vidljivog svemira, pružajući utočište za plinove, prašinu, zvijezde i planete koje povezuje gravitacija. Među njima se ističu eliptične galaksije s kružnim oblicima koje uglavnom sadrže starije zvijezde, prema podacima NASA-e, te spiralne galaksije poput Mliječne staze, s zvijezdama raspoređenim u spirale što im daje izgled poput vjetrenjače.

NGC 2685, međutim, ne pripada ni jednom od standardnih tipova. Ova galaksija klasificirana je kao lećasta zahvaljujući svom centralnom ispupčenju i nedostatku spiralnih krakova. Fotografija snimljena teleskopom Gemini North na Havajima otkriva kako NGC 2685 obiluje prstenovima plina, prašine i zvijezda koji kruže u petljama okomito na osnovnu ravninu galaksije, dajući joj nadimak “galaksija s polarnim prstenom”. Ova fotografija je novija verzija one iz 1998. godine, snimljene u Opservatoriju Kitt Peak u Arizoni.

Vjeruje se da su lećaste galaksije evoluirale iz spiralnih galaksija čiji su krakovi s vremenom izblijedjeli, objašnjava NASA. No, neobična struktura NGC 2685 mogla bi biti rezultat sudara i spajanja dviju ili više galaksija tijekom milijuna godina. Prema podacima NOIRLab-a, sadašnja struktura NGC 2685 nastala je zarobljavanjem materijala iz druge galaksije, koji je kasnije formiran u okolni prsten. NGC 2685 nalazi se u neposrednoj blizini zviježđa Veliki Medvjed, ističući se kao posebna struktura unutar tog zviježđa.