Otkriveni kozmički temelji života u meteoritu

Winchcombe meteorit. Wikimedia Commons.

U inovativnom istraživanju, znanstveni tim temeljito je istražio Winchcombe meteorit koristeći naprednu elektronsku mikroskopiju. U ovom procesu, uspješno su identificirani spojevi dušika, kao što su aminokiseline i heterociklički ugljikovodici, bez primjene kemijskih postupaka, već uz upotrebu novorazvijene tehnologije detekcije.

Meteoriti, ostaci asteroida koji dosežu Zemlju, često vidjeni kao “zvijezde padalice”, su ključni izvori informacija o formiranju Sunčeva sustava. Kao kozmički sedimenti, oni čuvaju zamrznute uzorke praiskonske “juhe” iz koje je naš Sunčev sustav proizašao, služeći kao vrsta vremenskih kapsula. Ovi geološki artefakti omogućuju znanstvenicima produbljeno razumijevanje geneze materije i života na Zemlji.

Winchcombe meteorit

Dr. Christian Vollmer s Instituta za mineralogiju na Sveučilištu u Münsteru, zajedno s britanskim kolegama, detaljno je proučavao ovaj izuzetan primjerak – Winchcombe meteorit. Njihov tim je prvi koji je s visokom preciznošću utvrdio postojanje ključnih spojeva dušika, uključujući aminokiseline i heterocikličke ugljikovodike, u meteoritu bez primjene kemijskih postupaka, koristeći inovativni tip detektora. Ovi izvanredni rezultati su dokumentirani u časopisu Nature Communications.

Pad Winchcombe meteorita snimila je mreža kamera u Engleskoj u veljači 2021., a meteorit je prikupljen u samo nekoliko dana. “Meteorite uglavnom otkrivamo u suhim i vrućim pustinjama gdje ih klimatski uvjeti štite od brze erozije, mada se mijenjaju pod utjecajem vlage,” pojašnjava Dr. Vollmer. “Brza akvizicija meteorita nakon njegovog pada, kao što je to bilo s Winchcombeom, čini ih neprocjenjivim svjedocima u istraživanju početaka Sunčeva sustava.”

Iako su korijeni života na Zemlji još uvijek tema obavijena misterijom, postoji hipoteza među znanstvenicima da su prvi biološki relevantni materijali preneseni na Zemlju putem meteorita prije više od četiri milijarde godina. Ti materijali uključuju kompleksne organske spojeve kao što su aminokiseline i ugljikovodici, koji se u meteoritima nalaze u vrlo niskim koncentracijama. Zbog toga ih znanstvenici obično izdvajaju korištenjem otapala ili kiselina za analitičke svrhe.

Značajan uspjeh

No, tim Dr. Vollmera postigao je značajan uspjeh, prvi put dokazavši prisutnost ovih bitnih spojeva dušika u Winchcombe meteoritu bez prethodne kemijske obrade. Iako su te koncentracije niske, tim je koristio suvremeni, visokorezolucijski elektronski mikroskop, dostupan u ograničenom broju laboratorija širom svijeta.

Ovaj sofisticirani “super-mikroskop” u SuperSTEM laboratoriju u Daresbury-u, u Engleskoj, ne samo da vizualizira spojeve s visokim udjelom ugljika na atomskoj razini, već i omogućuje kemijsku analizu uzoraka pomoću revolucionarnog detektora.

“Otkriće biološki relevantnih organskih spojeva u netretiranom meteoritu predstavlja prekretnicu u istraživanjima,” naglašava Dr. Vollmer. “Ovaj pronalazak potvrđuje da se ključni elementi života mogu identificirati u ovim kozmičkim sedimentima i bez kemijske ekstrakcije.”

Ovaj napredak ima poseban značaj jer postoji rizik od modifikacije ovih osjetljivih tvari tijekom kemijske obrade. Stoga su metode analize primijenjene na ovom čvrstom materijalu od potencijalne vrijednosti za istraživanja malih izvanzemaljskih uzoraka vraćenih na Zemlju iz svemirskih misija, kao što su čestice prašine s asteroida koje su nedavno donijele japanska svemirska agencija (Hayabusa2) i NASA (OSIRIS-REx).