• Astronomija
  • Od vulkana na Marsu do padina na Merkuru – kako mjesta na drugim planetima dobivaju svoja imena
Astronomija

Najveći vulkan Sunčevog sustava Olympus Mons na Marsu kojeg je snimio Viking 1. Izvor: NASA / JPL.

Svemirska letjelica New Horizons, koja je 2015. prošla pored Plutona, izvršila je 1. siječnja 2019. prelet nad “Ultima Thule”, dijelom Kuiperovog pojasa koji se nalazi iza Neptuna.

Ime Ultima Thule upravo odgovara ovom udaljenom slabo poznatom mjestu iako se trenutno radi o nadimku koji čeka formalno prihvaćanje. Službena imena tijela i značajki na njegovoj površini na kraju će dodijeliti (što bi moglo potrajati godinama) Međunarodna astronomska unija (IAU), koja je 2019. proslavila svoju stotu obljetnicu.

Postignuća IAU-a tijekom prvih nekoliko desetljeća postojanja uključuju rješavanje proturječnih nizova imena koja su različiti astronomi kroz stoljeća davali reljefnim fenomenima na Mjesecu i Marsu.

Zadatak radne skupine za nomenklaturu bio bi završen da nije svanulo ‘novo’ svemirsko doba koje je omogućilo svemirskim sondama da šalju slike sa spektakularnim detaljima krajolika na mnogim planetima i njihovim satelitima.

Karta Mjeseca, Michaela van Langrena (1655). Izvor: Wikimedia Commons.

Život planetarnih znanstvenika bi bio izrazito težak da ne postoje imena barem za najveća ili najistaknutija obilježja svemirskih tijela. Da nema imena, jedini način kojim bi se moglo osigurati da drugi stručnjaci lociraju isto obilježje, bio bi njihovo numeriranje ili određivanje koordinata na karti. Takve metode bile bi izuzetno nespretne i skupe.

Pravila

Nadovezujući se na neka već uvriježena lunarna i marsovska imena, IAU je nametnuo red uspostavljanjem tema za nazive mjesta na svakom tijelu. Primjerice, veliki krateri na Marsu nazvani su po preminulim znanstvenicima i piscima povezanim s Marsom (na primjer Asimov i Da Vinci), dok su krateri manji od 60 km promjera nazvani po gradovima i selima na Zemlji (Bordeaux i Cadiz).

Osim kratera, većina imena ima dva dijela zajedno s “deskriptivnim izrazom” latinskog podrijetla koji označava vrstu obilježja koje je imenovano. Na Marsu možemo naći susjedne doline zvane Ares Vallis, Tiu Vallis i Simud Vallis, u kojima je deskriptivni izraz “Vallis” latinska riječ za dolinu. Tome prethodi riječ “Mars” na drugom jeziku – u ovim primjerima grčkom, staroengleskom (germanskom) i sumerskom. Među ostalim deskriptivnim pojmovima su i „Chasma“ (duboka, izdužena depresija), Mons (planina), Planitia (nizinska ravnica) i Planum (visoravan ili plato).

Deskriptivni pojmovi biraju se kako bi se izbjeglo impliciranje da znamo kako je koja značajka stvarno nastala. Na primjer, na Merkuru postoje mnoge padine koje se trenutno tumače kao potisni rasjedi (gdje je jedno područje površine planeta gurnuto preko drugog). Međutim, koristi se neutralni deskriptivni izraz – u ovom slučaju, Rupes (latinski za padinu) – tako da ih neće biti potrebno preimenovati ako saznamo da smo ih pogrešno protumačili. Slično tome, niti jedna od divovskih planina na Marsu, koje su gotovo sigurno vulkani, nema vulkan u formalnom nazivu.

Najveći vulkan na Marsu, Olympus Mons, poklapa se s kratkotrajnom svijetlom točkom koju se ponekad može raspoznati teleskopima. Iako je ovo promatrač iz 19. stoljeća, Giovanni Schiaparelli, u početku nazvao Nix Olympica (što znači “Olympusovi snijegovi”), svemirske sonde pokazale su da ta svjetlost nije snijeg već oblaci koji se skupljaju pri vrhu. IAU je odlučio zadržati dio imena Olympus, kvalificiran prikladnijim terminom Mons (planina na latinskom).

Odobrena imena na globalnoj topografskoj karti Marsa. Izvor: USGS.

Na Mjesecu je IAU zadržao Mare (latinski za more) kao deskriptivni izraz za tamne mrlje, iako je jasno da nikada nisu bile napunjene vodom kao što se prije mislilo. Međutim, Mare Langrenianum, koje je 1655. Michael van Langren nazvao po sebi, sada je Mare Fecunditatis.

Kulturna ravnoteža

IAU je s pravom osjetljiv na postizanje kulturne i spolne ravnoteže. Imena lunarnih kratera koje je IAU naslijedio komemoriraju poznate znanstvenike iz prošlosti, uglavnom zapadne muškarce. Kao djelomičnu kompenzaciju, IAU je odlučio da će sve značajke na Veneri, čija je površina bila gotovo nepoznata sve dok nismo poslali radarsku letjelicu u njenu orbitu, biti nazvane po ženama (preminulim ili mitskim). Na primjer, postoji Nightingale Corona, veliki reljefni fenomen ovalnog oblika, nazvan po Florence Nightingale. Jedine iznimke su tri reljefna oblika koje je otkrio zemaljski radar prije kompenzacijske odluke.

Prije prvih detaljnih slika Jupiterovih mjeseca koje je snimio Voyager-1 1979. godine, IAU je za mjesec Io planirao upotrijebiti imena iz mitova naroda koji se nalaze u ekvatorijalnoj zoni Zemlje. Upotrijebio bi mitska imena iz europskog umjerenog pojasa za mjesec Europu, imena iz bliskoistočne mitologije za Ganimed i imena iz sjevernih kultura za Kalisto.

Karta dijela Ioa s imenima. Izvor: USGS.

Europa ima Annwn Regio (regiju nazvanu po velškom “Onom svijetu”), a Ganimed i Kalisto imaju kratere nazvane Anubis (egipatski bog sa šakal-glavom) i Valhalla (raj nordijskih ratnika).

Međutim, budući da je otkriveno da Io ima neprestane cikluse vulkanskih erupcija, izvorna tema imenovanja smatrana je neprikladnom i zamijenjena je imenima božanstava vatre, sunca, groma i vulkana iz svih svjetskih kultura. Na primjer, imena Ah Peku, Camaxtli, Emakong, Maui, Shamshu, Tawhaki i Tien Mu (koja se mogu vidjeti gore na karti) potječu od vatrenih, gromovitih ili sunčevih mitova Maja, Azteka, Nove Britanije, Havaja, Arabije , Maora i Kine.

Kapetan Cook i Maori

IAU se trudio postići kulturnu ravnotežu u imenovanju nekih obilježja. Primjerice, tema za odrone na Merkuru je “otkrića brodovima ili znanstvene ekspedicije”. S obzirom na tijek povijesti, prevladavaju zapadna imena brodova. Na primjer, možemo pronaći Adventure, Discovery, Endeavour i Resolution – sva četiri broda koja su sudjelovala u ekspediciji  kapetana Cooka prema jugu Tihog oceana u 18. stoljeću.

Na osobnoj razini sam zadovoljan što su to bila prvenstveno putovanja u vidu znanstvenih otkrića, a ne osvajanja ili kolonizacije. Cookovo prvo putovanje poduzeto je kako bi promatrao rijedak tranzit Venere, a njegovo drugo putovanje bilo je najjužnija ekspedicija do tad.

Endeavour Rupes, sjenoviti odron usred 400 km širokog pregleda dijela Merkura. Izvor: NASA / JHUAPL / CIW.

Usprkos tome, bilo bi lijepo popraviti neravnotežu. U sklopu europskog projekta planetarnog mapiranja, jedan od mojih Ph.D. studenta i ja, nastojat ćemo nazvati određen Merkurov odron po kanuu u kojem su Maori stigli na Novi Zeland.

U konačnici, istraživanje svemira važno je za cijelo čovječanstvo.

Ovaj je članak originalno objavljen na The Conversation pod Creative Commons lincencom. Pročitajte izvorni članak.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram-