Znanost

Novoformirani vulkanski otok u Japanu nastavlja rasti

Nedavni snimci iz svemira jasno pokazuju da se vulkanski otok, koji je izronio iz Tihog oceana nedaleko od Japana krajem listopada 2023., i dalje uzdiže iz morskih dubina.

Ovaj novonastali vulkanski otok, nazvan Niijima, što u prijevodu s japanskog znači “novi otok”, uhvaćen je objektivom satelita Copernicus Sentinel-2 Europske svemirske agencije (ESA) 27. studenog. Neprekidni rast otoka svjedoči o daljnjoj podvodnoj vulkanskoj aktivnosti koja je otok formirala južno od otoka Iwo Jima.

Sveučilište u Tokiju objavilo je izjavu u kojoj navodi da se početak formiranja Niijime može pratiti do vulkanske erupcije započete 21. listopada 2023. Dana 30. listopada, između 12:20 i 12:35 po lokalnom vremenu, vruća magma iz vulkanske erupcije stupila je u kontakt s morskom vodom, uzrokujući eksploziju i stvaranje stijena dužine nekoliko metara koje su izbačene više od 50 metara u zrak.

Dok se vulkanski materijal akumulirao i probijao kroz površinu mora 1,200 kilometara južno od Tokija, formirao se otok, a njegov razvoj zabilježen je i satelitom Landsat-9 NASA-e i Američkog geološkog zavoda 3. studenog.

Japanska obalna straža objavila je 27. studenog na svom Twitter računu snimke koje prikazuju otok tijekom nove vulkanske erupcije.

Na videozapisu se vidi kako iz otoka izlazi bijela para i dim, a zatim slijedi snažna eksplozija s donjeg lijevog dijela otoka. Nakon eksplozije, vidljivi su komadi crne vulkanske stijene praćeni dimom kako padaju natrag na Niijimu, dok se otok trese od manjih eksplozija. Unatoč ovim dodatnim eksplozijama, najnovije snimke Niijime sugeriraju da će novonastali otok, barem zasad, ostati cjelovit.

Budućnost Niijime i njezin opstanak mogli ovisiti o vrsti stijene iz koje je sačinjen

Stručnjak za vulkane Japanske meteorološke agencije, Yuji Usui, izjavio je za Associated Press u studenom da bi budućnost Niijime i njezin opstanak mogli ovisiti o vrsti stijene iz koje je sačinjen.

Tada je morska erozija ispirala krhkije stijene na obodu otoka, a vulkanska aktivnost je popuštala, što je dovelo do smanjenja Niijime. Međutim, obnovljena vulkanska aktivnost i rast otoka zabilježeni su 27. studenog. Ako je Niijima većinom sačinjena od očvrsle lave, postoji mogućnost da se zadrži, dok bi lakša i labavije vezana stijena mogla biti raspršena natrag u Tihi ocean.

“Moramo pratiti razvoj situacije, ali postoji mogućnost da otok neće dugo opstati”, rekao je Usui.

Iwo Jima i njezin novi pridruženi otok, Niijima, smješteni su iznad niza podvodnih vulkana koji čine takozvani “Vatreni prsten” – 40,000 kilometara dug lanac koji se proteže od južnog vrha Južne Amerike, duž obale Sjeverne Amerike, preko Beringova prolaza, pored Japana, sve do Novog Zelanda.

Ovih 452 vulkana i podvodni rovovi, poput Japanskog, Rjuku i Srednjoameričkog rova, koji čine Vatreni prsten, nastali su potonućem geoloških ploča ispod Sjevernoameričke ploče, procesom zvanim subdukcija. Ovaj proces topi stijene u gornjem dijelu Zemljine plašti, stvarajući magmu koja se probija natrag na površinu Zemlje kroz pukotine u zemljinoj kori, formirajući vulkane poput onih koji su stvorili i omogućuju rast Niijime.

Mjesto ovog novog otoka već je dugi niz godina žarište podvodnih erupcija pare i lave, prema istraživanjima Sveučilišta u Tokiju, što ukazuje na to da se radi o jednom od najbrže rastućih kaldera vulkana na svijetu – velikih depresija koje nastaju kada vulkani eruptiraju i uruše.