Novo otkriće prokazalo rupe u Standardnom modelu

Muon g−2 oprema.

Na istraživanju rade dvojica Hrvata

Znanstvenici koji rade na međunarodnom projektu Moun g-2, a među kojima su i dvojica Hrvata, Marin Karuza i Vedran Vujnović sa Sveučilišta u Rijeci, došli su do spoznaja koje bi mogle uzdrmati Standardni model fizike. Radi se o teoriji koja opisuje većinu onog što vidimo oko sebe, no rezultati istraživanja upućuju na postojanje dosad neotkrivenih fizikalnih čestica i sila.

Prema onome što otkrili, jedne od fundamentalni čestica – mioni – ne ponašaju se onako kako predviđa standardni model. Rezultati eksperimenata prije 20 godina u Brookhavenu i trenutnih eksperimenata u Fermilabu dokazuju da je Standardni model nepotpun. Čini se da je potrebna neka ‘nova’ fizika.

Predviđanje i rezultati. Izvor: Ryan Postel, Fermilab/Muon g-2 collaboration

Neotkrivene čestice

Mion ima 200 puta veću masu od elektrona. Nastaje u trenutku kad se kozmičke zrake sudare sa Zemljinom atmosferom, a umjetnim putem se proizvodi u velikim ubrzivačima čestica kao što je Fermilab. Njegova uloga je važna za proučavanje elementarnih čestica, a moguće je i da mion vrši interakciju s nekim zasad neotkrivenim silama ili česticama.

Kolaboracija Moun g-2 smatra da je moguće objašnjenje postojanje neotkrivenih čestica odnosno sila. U narednim godinama znanstvenici će morati tražiti rješenje izvan Standardnog modela.

Moun g-2 krenuo je 2012. godine s namjerom rješavanja ovog problema, a provodi se na ubrzivaču čestica u laboratoriju Fermilab, SAD. Sudjeluje preko 200 znanstvenika iz zemalja širom svijeta.

Rad na kalibraciji

Naši riječki znanstvenici skupa s talijanskim kolegama radili su na rješenjima sustava koji je ključan za rad eksperimenta. Rečeni sustav kalibrira 1296 detektora koji precizno određuju broj čestica i energiju. Kratki svjetlosni impulsi simuliraju fizikalne signale između detektora.

Marin Karuza, pročelnik Odjela za fiziku na Sveučilištu u Rijeci tvrdi “Svaka institucija unutar kolaboracije zadužena je za jedan dio eksperimenta. INFN, čiji sam član, zadužen je za sustav kalibriranja, što je veliki izazov.”

Rudež T. (9.4.2021.), Znanstvenici došli do epohalnog otkrića koje bi moglo promijeniti fiziku. U projektu su sudjelovala i dva Hrvata, Jutarnji.hr