Astronomija

Novi uvidi u crne rupe zahvaljujući James Webb teleskopu

Kvazari crne rupe i crvene točke. Zasluge: NASA, ESA, CSA, J. Matthee (ISTA), R. Mackenzie (ETH Zurich), D. Kashino (Nacionalna opservatorija Japana), S. Lilly (ETH Zurich).

U svojoj prvoj godini operativnog rada, James Webb Svemirski Teleskop zabilježio je jedno od najiznenađujućih otkrića u modernoj astronomiji – otkriven je velik broj slabih crvenih točkica u dubokom svemiru, što bi moglo temeljito promijeniti naše dosadašnje shvaćanje o formiranju supermasivnih crnih rupa. Istraživanje, koje je predvodio doc. Jorryt Matthee s Instituta za znanost i tehnologiju Austrije (ISTA), objavljeno je u časopisu The Astrophysical Journal.

Nastnak crnih rupa

Ove malene crvene točke, pronađene u minijaturnom segmentu noćnog neba, predstavljaju potencijalni proboj za Svemirski Teleskop James Webb (JWST) i otvaraju novo poglavlje u razumijevanju svemira. Zahvaljujući naprednim tehnologijama JWST-a, ovi objekti, koji su se prethodno činili identični običnim galaksijama kroz optiku S vemirskog teleskopa Hubble, sada su prepoznati kao male verzije ekstremno masivnih crnih rupa. Doc. Matthee, u svojoj izjavi, naglašava da su ovi objekti pronađeni daleko u prošlosti svemira i da bi mogli promijeniti naše dosadašnje predodžbe o nastanku crnih rupa. “James Webb Svemirski Teleskop, iako nije specifično dizajniran za ovu svrhu, omogućio nam je da otkrijemo da su slabe crvene točke zapravo manje verzije izrazito masivnih crnih rupa, što bi moglo dovesti do revizije našeg shvaćanja formiranja crnih rupa,” ističe Matthee.

Ovo otkriće približava nas rješenju jedne od najvećih enigmi u astronomiji – kako su neke supermasivne crne rupe u ranoj fazi svemira mogle narasti brže nego što trenutni modeli predviđaju. Prema općoj teoriji relativnosti Alberta Einsteina, crne rupe mogu imati bilo koju masu, a među njima, supermasivne crne rupe (Supermassive Black Holes – SMBH) posebno fasciniraju znanstvenike svojom masom koja može doseći milijune do milijarde puta veću od mase Sunca.

“Baby Kvazari”

Istraživanje također baca svjetlo na kvazare, izuzetno sjajne objekte koji predstavljaju supermasivne crne rupe koje brzo rastu upijajući ogromne količine materije. Ova studija identificira malene crvene točke kao manje masivne supermasivne crne ruše, pružajući nove uvide u mogući rast i formiranje crnih rupa u svemiru. Zahvaljujući projektima EIGER i FRESCO, u kojima je sudjelovao doc. Matthee, tim je uspio identificirati ove “baby kvazare” unutar podataka prikupljenih JWST-om. Ovo otkriće ne samo da doprinosi boljem razumijevanju kvazara i supermasivnih crnih rupa, već otvara i brojna nova pitanja i mogućnosti za daljnja istraživanja u budućnosti. Studija doc. Mattheea i njegovog tima predstavlja značajan korak naprijed u astrofizičkim istraživanjima i potvrđuje James Webb Svemirski Teleskop kao nezamjenjiv alat u istraživanju najdubljih tajni svemira.