• Svemir
  • Novi satelit pokazuje kako umjetna inteligencija unapređuje promatranje Zemlje

Novi satelit pokazuje kako umjetna inteligencija unapređuje promatranje Zemlje

Novi satelit Φsat-2. Zasluge: ESA.

Tehnologije umjetne inteligencije postigle su izvanredne uspjehe i nastavljaju dokazivati svoju vrijednost kao temelj znanstvenih istraživanja i primjena u stvarnom svijetu. Europska svemirska agencija (ESA) spremna je lansirati novu misiju Φsat-2, koja će pomaknuti granice korištenja umjetne inteligencije u promatranju Zemlje, pokazujući njen transformativni potencijal za svemirsku tehnologiju.

Evolucija promatranja Zemlje

Promatranje Zemlje desetljećima je pružalo bogat izvor korisnih podataka za znanstvenike, poduzeća i donositelje odluka. Zahvaljujući novim satelitima i naprednim senzorima, opseg i kvaliteta dostupnih podataka eksponencijalno su porasli u posljednjem desetljeću.

Integracija umjetne inteligencije značajno je unaprijedila promatranje Zemlje. Umjetna inteligencija omogućuje bržu i precizniju obradu podataka, pomažući u pretvaranju ogromnih količina sirovih podataka u korisne uvide.

Od Φsat-1 do Φsat-2

Kao dio inicijative za promicanje razvoja i implementacije inovativnih tehnologija na misijama za promatranje Zemlje, ESA je 2020. godine lansirala Φ-sat-1. Bio je to prvi eksperiment ESA-e koji je pokazao kako se umjetna inteligencija može koristiti za promatranje Zemlje i otvorio put njegovom nasljedniku: Φsat-2.

Φsat-2 je posvećena misija koja će u potpunosti istražiti prednosti i mogućnosti korištenja proširene obrade podataka na brodu, dodatno demonstrirajući koristi umjetne inteligencije za inovativno promatranje Zemlje.

Tehničke specifikacije i inovativne aplikacije

Satelit Φsat-2, mjereći samo 22 x 10 x 33 cm, opremljen je multispektralnom kamerom i snažnim računalom za umjetnu inteligenciju koje analizira i obrađuje slike u stvarnom vremenu, obećavajući pametnije i učinkovitije načine praćenja Zemlje.

Satelit ima šest aplikacija temeljenih na umjetnoj inteligenciji koje uključuju:

1. Detekcija oblaka – Tradicionalni sateliti šalju sve snimke na Zemlju, uključujući one zaklonjene oblacima. Φsat-2 obrađuje slike u orbiti, osiguravajući da se samo jasne i korisne slike šalju na Zemlju.
  2. Generiranje uličnih mapa – Aplikacija Sat2Map pretvara satelitske slike u ulične karte, što je posebno korisno za timove za hitne intervencije tijekom katastrofa poput poplava ili potresa.
  3. Detekcija morskih plovila – Aplikacija razvijena za automatsku detekciju i klasifikaciju plovila, što olakšava praćenje aktivnosti poput ilegalnog ribolova.
  4. Kompresija i rekonstrukcija slika na brodu – Ova aplikacija komprimira slike na brodu, smanjujući veličinu datoteka i povećavajući brzinu preuzimanja podataka.

Φsat-2 također uključuje dvije dodatne aplikacije umjetne inteligencije koje će biti učitane nakon što satelit bude u orbiti:

1. Detekcija morskih anomalija – Aplikacija koja koristi strojno učenje za otkrivanje prijetnji morskim ekosustavima, poput izlijevanja nafte i štetnih cvjetanja algi.
  2. Detekcija požara – Sustav za detekciju požara koji koristi strojno učenje za pružanje ključnih informacija u stvarnom vremenu timovima za intervenciju.

Suradnja i lansiranje

Misija Φsat-2 rezultat je suradnje između ESA-e i Open Cosmos-a, uz podršku industrijskog konzorcija uključujući Ubotica, GGI, CEiiA, GEO-K, KP-Labs i SIMERA.

Φsat-2, koji će dijeliti putovanje u orbitu s ESA-inim Arctic Weather Satellite, planiran je za lansiranje u srpnju 2024. godine na SpaceX Falcon 9 iz Vandenberg Air Force Base u Kaliforniji, SAD.

Misija Φsat-2 predstavlja značajan korak naprijed u korištenju umjetne inteligencije za promatranje Zemlje. Ova misija će omogućiti brže, preciznije i učinkovitije prikupljanje podataka, pružajući znanstvenicima, poduzećima i donositeljima odluka alate potrebne za bolje razumijevanje i upravljanje našim planetom. U nadolazećim godinama, Φsat-2 mogao bi biti ključan za razvoj novih tehnologija i aplikacija koje će dodatno unaprijediti naše sposobnosti promatranja Zemlje.