• Svemir
  • Neobična teorija predlaže postojanje zrcalnog svemira u kojem vrijeme teče unazad

Multisvemir. Izvor: Depositphotos.com.

Fizičari su nedavno iznijeli novu hipotezu prema kojoj naš svemir ima ‘zrcalnog’ blizanca. Ovaj neobičan svemir mogao bi se manifestirati u obliku klastera nevidljivih neutrina koji privlače materiju.

Teza u pitanju sugerira da se u trenutku Velikog praska uz naš svemir pojavio još jedan “zrcalni” koji je pošao u suprotnom smjeru na vremenskoj osi. Iako je u praksi nemoguće pristupiti ovom antisvemiru, njegovo bi se postojanje trebalo očitovati u obliku zasad i dalje neotkrivene vrste neutrina. Klasteri takvih neutrina mogli bi biti ključna komponenta iza tamne tvari čije čestice nije moguće pronaći, unatoč svim naporima fizičara.

Teorija zrcala ili antisvemira

Hipotezu o postojanju “zrcalnog” svemira prije nekoliko godina iznio je tim znanstvenika predvođen slavnim južnoafričkim astrofizičarom Neilom Turokom koji sada radi na Sveučilištu u Manchesteru (UK). Njihov novi rad prihvaćen je za objavljivanje u Annals of Physics, a može se pristupiti i njegovoj preprint verziji u otvorenoj online arhivi arXiv.org. U radu se razmatraju neke od implikacija ove neobične ideje, uključujući tamnu tvar.

Najtemeljnija simetrija u fizici – CPT simetrija – govori o invarijantnosti fizikalnih zakona uz istovremenu inverziju naboja (C), koordinata (P) i vremena (T). Znanost poznaje razne iznimke – povrede P- i C-simetrije, kao i njihove različite kombinacije.

Na primjer, kršenje CP invarijantnosti može dovesti do dominacije čestica i gotovo potpunog odsustva antičestica u svemiru. Međutim, još nije otkriveno istovremeno kršenje CPT simetrije: ako se u sustavu obrnu naboji, koordinate i vrijeme, u načelu se za njega ništa neće promijeniti.

Webbova opažanja ne pobijaju Veliki prasak, ali otkrivaju nedosljednosti

Nove simulacije

Neil Turok i njegovi koautori primijenili su CPT invarijantnost na sam svemir. U takvoj hipotetskoj slici naš svijet izgleda kao polovica binarnog sustava. Njegov CPT-obrnuti blizanac putuje kroz vrijeme u suprotnom smjeru sa suprotnim nabojima i zrcalnim koordinatama.

Proračuni su pokazali da postojanje antisvemira u “dvostrukom” svemiru omogućuje prilično jednostavno objašnjenje za postojanje tamne tvari. Ova tajanstvena tvar nije vidljiva niti jednom znanstvenom instrumentu, budući da je u stanju komunicirati s običnom materijom samo putem gravitacije.

Tamna tvar se može vidjeti samo privlačenjem obične materije: na primjer, duž putanje zvijezda oko nevidljivog gravitirajućeg klastera. To omogućuje mapiranje nakupina tamne tvari na razini cijelih galaksija, ali ne omogućuje hvatanje i proučavanje čestica koje ju sačinjavaju.

Istraživanje značajki slojeva grafena inspiriralo ‘dvosvjetovni’ kozmološki model

Hipotetske ideje o novim česticama

Ako pođemo od ideje da živimo u polovici “dvostrukog” CPT-invarijantnog svemira, to znači da, prema Neil Turoku i njegovim kolegama, postoje druge vrste neutrina. Danas konkretno znamo za njih šest (elektronski, mionski i tau neutrini te njihove antičestice suprotnog naboja). Sve imaju pozitivan spin, iako su ostale temeljne čestice i pozitivne i negativne. Međutim, uzevši u obzir postojanje drugog ‘antisvemira’, neutrini s obrnutim spinom također mogu postojati.

Oni ni na koji način ne stupaju u interakciju s običnom materijom i mogu se pojaviti samo u vrlo masivnim klasterima zbog svoje gravitacije – baš kao hipotetska tamna tvar. Prema izračunima Neila Turoka i njegovih kolega, broj takvih neutrina trebao bi biti dovoljan za objašnjenje svih zagonetnih učinaka tamne tvari.

Neobična hipoteza omogućuje nam izvlačenje nekoliko provjerljivih zaključaka o temeljnim svojstvima neutrina. Konkretno, predviđa da barem jedna vrsta tih čestica mora biti bez mase. Za sada ovo pitanje ostaje otvoreno: eksperimenti su nam omogućili da utvrdimo samo gornju granicu masa neutrina. Možda će novi rad pomoći da razjasnimo neutrine i time dobijemo prve konkretne dokaze u prilog postojanja našeg vlastitog anti-svemira blizanaca.

Što je tamna tvar, a što tamna energija?

Al-Sibai, N. (2022, March 17). Scientists say there may be a mirror universe in which time runs backwards. Futurism.
Boyle, L., Finn, K., & Turok, N. (2022, January 22). The big bang, CPT, and Neutrino Dark matter. arXiv.org.
Sutter, P. (2022, March 16). Our Universe may have a twin that runs backward in time. LiveScience.
Young, C. (2022, March 17). There might be an “anti-universe” going backwards in time before the big bang. Interesting Engineering.