• Tehnologija
  • NASA je uspješno prenijela prvi 4K video iz zrakoplova do svemirske postaje i natrag
Tehnologija

Grafički prikaz prijenosa laserskih komunikacija između Međunarodne svemirske postaje, svemirske letjelice Demonstracije laserskih komunikacija i Zemlje. Zasluge NASADave Ryan.

Tim iz NASA-inog istraživačkog centra Glenn u Clevelandu prvi je put prenio 4K video zapis iz zrakoplova do Međunarodne svemirske postaje i natrag koristeći optičke (laserske) komunikacije. Ovaj uspjeh dio je serije testiranja nove tehnologije koja bi mogla omogućiti prijenos uživo video snimki astronauta na Mjesecu tijekom misija Artemis.

Revolucija u prijenosu podataka

Do sada se NASA oslanjala na radio valove za prijenos informacija između Zemlje i svemira. Laserske komunikacije koriste infracrveno svjetlo za prijenos 10 do 100 puta više podataka brže od radiofrekvencijskih sustava.

U suradnji s Laboratorijem za istraživanje zračnih snaga i NASA-inim programom za inovativna istraživanja malih poduzeća, inženjeri iz centra Glenn privremeno su instalirali prijenosni laserski terminal na donju stranu zrakoplova Pilatus PC-12. Letjeli su iznad jezera Erie, šaljući podatke iz zrakoplova u optičku zemaljsku stanicu u Clevelandu. Od tamo su podaci preneseni putem zemaljske mreže do NASA-ine testne postaje White Sands u Las Crucesu, u Novom Meksiku, gdje su znanstvenici koristili infracrvene signale za slanje podataka.

Putovanje signala kroz svemir

Signali su putovali 35.000 kilometara od Zemlje do NASA-inog Demonstracijskog projekta laserskih komunikacija (LCRD), eksperimentalne platforme u orbiti. LCRD je zatim proslijedio signale do ILLUMA-T (Integrirani LCRD LEO korisnički modem i pojačivački terminal), uređaja postavljenog na Međunarodnoj svemirskoj postaji, koji je potom poslao podatke natrag na Zemlju. Tijekom eksperimenata, novi sustav razvijen u Glennu, High-Rate Delay Tolerant Networking (HDTN), pomogao je signalu da učinkovitije probije oblačno pokrivanje.

“Ti eksperimenti su veliko postignuće,” rekao je dr. Daniel Raible, glavni istraživač za projekt HDTN u Glennu. “Sada možemo graditi na uspjehu prijenosa 4K HD videa prema i od svemirske postaje kako bismo omogućili buduće mogućnosti, poput HD videokonferencija za naše Artemis astronaute, što će biti važno za zdravlje posade i koordinaciju aktivnosti.”

Daljnji razvoj i testiranje

Nakon svakog leta, tim je kontinuirano poboljšavao funkcionalnost tehnologije. Aeronautičko testiranje svemirske tehnologije često učinkovitije otkriva probleme u usporedbi s testiranjem na zemlji, a istovremeno je i povoljnije od testiranja u svemiru. Dokazivanje uspjeha u simuliranom svemirskom okruženju ključno je za prijelaz nove tehnologije iz laboratorija u fazu proizvodnje.

“Timovi u Glennu osiguravaju da nove ideje ne ostanu zarobljene u laboratoriju, već da se testiraju u stvarnim uvjetima kako bi se ova tehnologija mogla unaprijediti za poboljšanje života svih nas,” izjavio je James Demers, šef operacija zrakoplova u Glennu.

Ovi letovi dio su inicijative NASA-e za prijenos video i drugih podataka visoke propusnosti iz dubokog svemira, što omogućuje buduće ljudske misije izvan niske Zemljine orbite. Kako NASA nastavlja razvijati napredne znanstvene instrumente za prikupljanje podataka visoke razlučivosti na Mjesecu i dalje, program Svemirske komunikacije i navigacije (SCaN) prihvaća laserske komunikacije za prijenos velikih količina informacija natrag na Zemlju.

Iako oprema ILLUMA-T više nije instalirana na svemirskoj postaji, istraživači će nastaviti testirati mogućnosti prijenosa 4K videa iz zrakoplova PC-12 do kraja srpnja, s ciljem razvoja tehnologija potrebnih za prijenos povratka čovječanstva na Mjesečevu površinu kroz misije Artemis.