• Tehnologija
  • NASA-in napredni raketni nastavak otvara nove horizonte u istraživanju dubokog svemira
Tehnologija

Nedavna konstrukcija i testiranje raketnog nastavka od 3D ispisanog aluminija, kojeg je razvila NASA, postavlja nove standarde za buduće svemirske misije. Ovaj tehnološki napredak obećava misije s većim kapacitetom tereta u duboki svemir.

Prema NASA-inom Oglasu o suradničkim prilikama, inženjerski tim iz Centra za svemirske letove Marshall, smještenog u Huntsvilleu, Alabama, udružio se s kompanijom Elementum 3D. Cilj je bio kreirati aluminij sposoban za zavarivanje, ali i otporan na visoke temperature, ključan za raketne motore. U odnosu na druge metale, aluminij pruža kombinaciju niske gustoće i visoke čvrstoće.

No, s obzirom na njegovu ranjivost na ekstremne temperature i poteškoće u zavarivanju, aluminij do sada nije bio primarna opcija za 3D tisak dijelova raketnih motora.

Projekt RAMFIRE

U sklopu projekta RAMFIRE, NASA je uveola revolucionarnu tehnologiju izrade laganih raketnih nastavaka. Novi dizajn nastavka uključuje unutarnje kanale koji spriječavaju prekomjerno zagrijavanje.

Tradicionalne metode izrade zahtijevaju kombinaciju tisuća pojedinačnih dijelova, dok RAMFIRE nastavak dolazi kao jedinstvena cjelina, što rezultira znatno skraćenim vremenom proizvodnje.

Prilikom izrade nastavka, NASA i Elementum 3D koristili su posebno kreiranu leguru aluminija A6061-RAM2 u kombinaciji s LP-DED tehnologijom. RPM Innovations, partner iz Rapid Cityja, Južna Dakota, također je bio uključen u izradu koristeći novu leguru.

Paul Gradl, glavni istraživač RAMFIRE projekta, ističe značaj industrijskih partnerstava za napredak u proizvodnji. Ovo otkriće može znatno utjecati na NASA-in plan istraživanja Mjeseca i Marsa, s obzirom na potrebu za efikasnijom proizvodnjom svemirskih komponenata.

John Vickers, glavni tehnolog za STMD naprednu proizvodnju, naglašava ključnu ulogu nove legure i njezin potencijalni doprinos misijama prema Mjesecu, Marsu i daljnjim svemirskim destinacijama.

Tijekom ljeta, testirana su dva RAMFIRE nastavka u Marshall’s East Test Area. Uspješni testovi potvrdili su njihovu sposobnost da izdrže ekstremne svemirske uvjete.

Pored toga, RAMFIRE projekt koristio je novi materijal za izradu drugih svemirskih komponenata velikih dimenzija, kao što su aerospike nastavci i rezervoari za kriogene tekućine.

Nakon ovih inovacija, NASA i njezini industrijski partneri planiraju dijeliti informacije s komercijalnim dionicima i akademskom zajednicom, dok mnoge svemirske tvrtke već razmatraju primjenu nove legure u svojim projektima.