• Znanost
  • Na indijskom grebenu otkrivene kontinentalne stijene iz arhaika
Znanost

Na indijskom grebenu otkrivene kontinentalne stijene iz arhaika

Između Zemljinih krutih tektonskih ploča i njenog plašta nalazi se vrući, mekani sloj poznat kao astenosfera. Na srednjeoceanskim grebenima, podizanje vruće astenosfere na površinu morskog dna stvara novu oceansku koru.

S vremenom, oceanska kora postaje starija, hladnija i gušća, te se konačno stapa natrag u plašt u zonama subdukcije. Zbog toga je oceanska kora obično mlađa od 200 milijuna godina.

Zajednički istraživački tim pod vodstvom prof. LIU Chuanzhoua s Instituta za geologiju i geofiziku (IGG) Kineske akademije znanosti, pronašao je ponorske peridotite izdubljene s morskog dna duž jugozapadnog indijskog grebena. Ovo su najstarije stijene ikad otkrivene. Daljnja istraživanja otkrila su da potječu sa susjednog afričkog kontinenta.

Ove novootkrivene stijene iz Indijskog oceana stare su čak 2,7 milijardi godina i potječu iz vremenskog razdoblja koje geolozi nazivaju “arhaik“, što dolazi od grčke riječi za “drevni”.

Pronađene 2000 km dalje

Srećom, ove čudno drevne stijene srednjooceanskog grebena u sebi sadržavaju tragove koji nas vode do njihovog tajanstvenog porijekla.

Reprezentativna slika proučavanih stijena plašta iskopanih s jugozapadnog indijskog grebena. (Izvor slike: LIU Chuanzhou)

Osim toga, ove drevne stijene imaju jake vatrostalne sastave; u geokemiji, vatrostalni označava nedostatak topljivih (tj. lako topljivih) komponenti u plaštu. Stoga manje podsjećaju na oceanske materijale, a više na stijene s kontinenata. Jedino moguće objašnjenje za to je da su ove arhejske stijene plašta izbačene iz Indijskog oceana i transportirane preko 2000 km kroz astenosferu do srednjeg oceana, gdje su otkrivene.

Kako bi se provjerilo može li ovaj pretpostavljeni mehanizam doista dogoditi, provedene su računalne simulacije. Rezultati sugeriraju da je proces remodeliranja bio vrlo učinkovit. Čak 20% kontinenta moglo bi biti moglo bi biti erodirano u samo 100 milijuna godina – iz geološke perspektive, treptaj oka.

Drevni kontinentalni korijeni koji izviru iz morskog dna pružaju snažan dokaz da su oceanske ploče kompliciranije nego što se prije mislilo. Stoga, kako bi se dešifrirao evolucija Zemlje, više pažnje treba posvetiti morskom dnu koje pokriva tri petine zemljine površine.

Studija je provedena u suradnji s Oceanografskim institutom Woods Hole i Institutom za kemiju Max Planck.

Istraživači koriste magnetske podatke kako bi otkrili 340 milijuna godina staru oceansku koru u Sredozemnom moru.

LI Yuan (02. lipnja 2022.,) “Researchers Discover Archean Continental Rocks at the Southwest Indian Ridge,” Chinese Academy of Sciences