Astronomija

Mlaz iz galaksije M87 možda potiče nove

Astronomi su na pragu razotkrivanja intrigantne zagonetke u obližnjoj supermasivnoj galaksiji M87. Većina galaksija je domaćin stelarnim eksplozijama poznatim kao nove, koje nastaju kada zvijezda uzima materijal od svojeg susjeda. No, M87 krije još jedan fenomen – ogromni mlaz plazme koji se izbacuje iz njezine jezgre.

Iako su se ove dvije pojave smatrale neovisnima, najnovija otkrića sugeriraju suprotno. Naime, nove u M87 čini se da se iznenada poravnavaju duž mlaza, umjesto da su nasumično raspodijeljene kroz galaksiju. Ovo postavlja intrigantno pitanje: da li mlaz izravno utječe na stvaranje novi?

Hubbleovo svemirsko teleskop potvrđuje

Koristeći podatke prikupljene putem Hubbleova svemirskog teleskopa, astronomi su potvrdili postojanje 135 novi unutar M87. Čini se da se često pojavljuju upravo na putu mlaza. Prema njihovim nalazima, vjerojatnost da je takva distribucija puka slučajnost je samo 0,3%.

I dalje je nejasno je li ovakva pojava svojstvena samo za M87 ili bi mogla biti uobičajena za galaksije s sličnim mlazovima. “Do sada nijedna druga galaksija s mlazom nije bila dovoljno istražena da bi pružila usporediv uzorak novi”, upozoravaju znanstvenici.

Nove proizlaze iz eksplozija na bijelim patuljcima. Da bi nova nastala, bijeli patuljak mora biti u binarnom sustavu i blizu druge zvijezde kako bi akumulirao njen materijal. S druge strane, mlaz M87 pokreće crna rupa u središtu galaksije, koja je, usput rečeno, bila prva fotografirana crna rupa 2019. godine.

Teorije o mogućem uzroku

Postoje teorije koje pokušavaju objasniti ovu neočekivanu korelaciju. Jedna sugerira da radijacija iz mlaza zagrijava zvijezde, čineći nove češćima. Međutim, ova teorija se čini malo vjerojatnom. Druga hipoteza predlaže da mlaz potiče formiranje novih zvijezda, ali ni ona nije potpuno uvjerljiva.

Astronomi razmatraju i druge mogućnosti. Moguće je da mlazovite šok-valove stvaraju kumulacije plina i prašine, što bi moglo utjecati na nastanak novi. Ovo su, za sada, samo nagađanja koja još uvijek nisu potpuno istražena.

Dok traže odgovore, jedno je sigurno: “Povećani broj novi duž mlaza M87 je nepobitna činjenica, ali još uvijek neobjašnjena”, zaključuju autori.