Masivne zvijezde u bijegu iz Mliječnog Puta

Nedavna istraživanja skupine astronoma, koja će biti objavljena u časopisu Astronomy and Astrophysics, bacila su novo svjetlo na zagonetne masivne zvijezde koje napuštaju Mliječni Put. Voditeljica istraživanja, Mar Carretero Castrillo sa Sveučilišta u Barceloni, sa svojim timom usmjerila se na proučavanje ovih ‘bijegunaca’.

Koristeći podatke misije Gaia Europske svemirske agencije, koja prati položaje i kretanja milijarda zvijezda, istraživači su identificirali skupinu zvijezda čije kretanje odudara od očekivanog ritma galaksije. Analiza je uključivala podatke iz dva specijalizirana kataloga – Galactic O-Star Catalog (GOSC) i Be Star Spectra (BeSS), fokusirajući se na O-tip i Be-tip masivnih zvijezda.

Razotkrivanje putanje zvjezdanih ‘bijegunaca’

Tim je identificirao 106 O-tip zvijezda ‘bijegunaca’, što čini 25,4% od ukupnog broja u GOSC katalogu, s 42 nova otkrića. Također su otkrivena 69 Be-tip ‘bijegunaca’, što predstavlja 5,2% od ukupnog broja u BeSS katalogu, s 47 novih identifikacija. Zanimljivo je da O-tip zvijezde pokazuju brže kretanje u odnosu na Be-tip zvijezde.

Postoje dvije vodeće teorije koje objašnjavaju ovaj fenomen. Prva je dinamički izbacivački scenarij (na Engleskom dynamical ejection scenario , DES), gdje zvijezde u gusto naseljenim područjima doživljavaju snažne gravitacijske interakcije, što rezultira njihovim izbacivanjem. Druga teorija, binarni supernova scenarij (ili na Engleskom binary supernova scenario, BSS), podrazumijeva da nakon supernove eksplozije jedne zvijezde u binarnom sustavu, druga zvijezda dobiva dovoljno energije da pobjegne iz galaktičkog zagrljaja.

Prednost dinamičkog izbacivačkog scenarija

Analiza 175 zvijezda ‘bijegunaca’ sugerira da je DES scenarij vjerojatniji. Veći postotak i veće brzine kretanja O-tip zvijezda u usporedbi s Be-tip zvijezdama upućuju na to da su ove zvijezde vjerojatnije izbačene iz galaksije putem dinamičkih interakcija, a ne supernovih eksplozija.

Ovo istraživanje pruža novi uvid u dinamiku unutar Mliječnog Puta i ističe složenost procesa koji utječu na kretanje zvijezda unutar naše galaksije.