Keplerov katalog otkriva planete slične Zemlji

Egzoplanet Kepler-442b. Izvor: Wikimedia Commons.

Nedavno objavljeno istraživanje tima sa Sveučilišta Notre Dame donosi uzbudljiv razvoj u polju astrofizike. Pod vodstvom dr. Lauren Weiss, ovaj tim predstavlja novu eru u istraživanju svemira, nudeći detaljan uvid u egzotične planetarne sustave koji bi mogli biti ključni u potrazi za životom izvan naše planete.

Vodeći tim astrofizičara pod rukovodstvom dr. Lauren Weiss, pomoćnice profesora na Odjelu za fiziku i astronomiju Sveučilišta Notre Dame, ostvario je značajan napredak u astrofizičkim istraživanjima. Njihov rad rezultirao je stvaranjem prvog detaljnog kataloga malih planeta, sličnih Zemlji, koji su u orbiti zajedno s velikim plinovitim planetima poput Jupitera. Ovaj katalog, ključan za daljnja istraživanja vanzemaljskog života, bit će uskoro objavljen u prestižnom Časopisu za astrofiziku.

Deset godina istraživanja i analize podataka kulminiralo je u projektu nazvanom “Keplerova Pretraga Divovskih Planeta”. Ovaj jedinstveni poduhvat otvara nove mogućnosti za razumijevanje raznolikosti planetarnih sustava u svemiru. “Katalog pruža izvanrednu priliku da istražimo kako planeti nastaju i evoluiraju u različitim sustavima, posebno onima koji podsjećaju na naš sunčev sustav, ali ipak imaju svoje jedinstvene karakteristike”, ističe Weiss.

Poseban naglasak istraživanja bio je na odgovoru na znanstveno pitanje koje je intrigiralo Weiss desetljećima: koji od malih, Zemlji sličnih planeta imaju ‘braću’ veličine Jupitera? “Ovaj aspekt mogao bi biti ključan u potrazi za planetima s potencijalnom sposobnošću podržavanja života”, dodaje Weiss.

Jupiter kao ključni “igrač”

Nedavna istraživanja sugeriraju da je Jupiter igrao ključnu ulogu u nastanku života na Zemlji, usmjeravajući stjenoviti i ledeni materijal prema njoj tijekom formiranja Sunčevog sustava. Ovo otkriće naglašava važnost Jupiterovih sličnih planeta u razmatranjima o postojanju života.

Koristeći se podacima prikupljenim s W. M. Keck opservatorija na Havajima, tim je analizirao radijalne brzine 63 zvijezde, identificirajući 157 manjih planeta. Ovi planeti variraju u veličini od Marsa do Neptuna, pri čemu neki od njih posjeduju stjenovite površine pogodne za život. Tijekom istraživanja otkriveno je 13 planeta sličnih Jupiteru, osam planeta veličine Neptuna, te tri prateće zvijezde.

Unatoč izazovima u detekciji velikih plinovitih planeta, Weiss i njezin tim uspješno su koristili metodu radijalne brzine, baziranu na Dopplerovoj spektroskopiji, za mjerenje promjena u položaju zvijezda uzrokovanih gravitacijskim utjecajem orbitirajućih planeta. “Kroz dugotrajna i precizna mjerenja, uspjeli smo identificirati prisutnost ‘Jupitera'”, objašnjava Weiss.

Osim samog otkrića, dugoročni značaj ovog projekta leži u stvaranju temelja za buduća istraživanja. Katalog nije samo popis planeta; on je izvor informacija o odnosu i usklađenosti pojedinih planetarnih sustava, učinkovitosti detekcije planeta, te odnosu između divovskih i manjih planeta.

Dr. Weiss izražava posebno uzbuđenje vezano uz buduće istraživačke mogućnosti: “Sada kada imamo bogatiji uvid u raznolikost planetarnih sustava, možemo istraživati nove obrasce i otkriti tajne koje će nam pomoći shvatiti kako se naša Zemlja formirala. Ove mogućnosti otvaraju vrata brojnim novim otkrićima i dubljem razumijevanju našeg svemira.”