• Svemir
  • Jeste li spremni? “Planetarna parada” započinje u lipnju

Jeste li spremni? “Planetarna parada” započinje u lipnju

Nakon rijetke pomrčine Sunca vidljive u Sjedinjenim Državama, Meksiku i dijelovima Kanade, te sjevernog svjetla koje se moglo vidjeti čak i u Hrvatskoj, sljedeći nebeski spektakl dolazi u lipnju: “planetarna parada”. Kozmički događaj započinje 3. lipnja, kada će se Merkur, Mars, Jupiter, Saturn, Uran i Neptun poravnati na nebu. Tijekom ovakvih događaja, više planeta može se vidjeti na noćnom nebu. “Mini planetarno poravnanje” događa se kada su tri planeta poravnata, dok veliko poravnanje uključuje pet ili šest planeta.

Međutim, nemojte očekivati da ćete vidjeti sve planete golim okom. Prema astronomima, 3. lipnja bit će vidljiva samo dva planeta golim okom, i to pod idealnim uvjetima. Suprotno mnogim izvještajima i objavama na društvenim mrežama, neće biti niza planeta vidljivih golim okom 3. lipnja. Merkur i Jupiter bit će prenisko na nebu pri izlasku sunca.

Kozmička parada

Čak i pod idealnim uvjetima, Uran je vrlo blijed i teško ga je uočiti, a sjaj neba u blizini zore dodatno otežava promatranje. Neptun, koji je šest puta slabiji od Urana, zahtijeva teleskop za promatranje. Prava parada dogodit će se otprilike četiri tjedna kasnije, 29. lipnja, kada će Mars, Jupiter, Saturn i Mjesec biti vidljivi u jutarnjem sumraku. Ako izađete tog jutra, moći ćete vidjeti sva četiri objekta istovremeno, što nije slučaj 3. lipnja. Planetarna parada neće biti jedini nebeski spektakl ove godine. Očekuje se eksplozija zvijezde (nova) prije rujna.

Nova, o kojoj smo izvještavali početkom godine, bit će vidljiva u sazviježđu Corona Borealis i bit će sjajna kao Sjevernjača otprilike tjedan dana prije nego što počne blijediti. Ovaj fenomen se događa kada bijeli patuljak i crveni div orbitiraju jedan oko drugoga. Kako bijeli patuljak uzima materiju od crvenog diva, dolazi do bljeska nuklearne fuzije, što pokreće novu eksploziju. Očekuje se da će ovaj događaj biti “jedinstvena prilika za promatranje zvijezda u životu.”