• Astronomija
  • Istraživanje prošlosti i budućnosti svemira korištenjem statističkih metoda za mjerenje udaljenosti

Rani Svemir kvazar kozmos

Novo istraživanje poboljšalo je točnost parametara koji upravljaju širenjem svemira. Točniji parametri pomoći će astronomima odrediti kako je svemir narastao do svog trenutačnog stanja i kako će se razvijati u budućnosti.

Poznato je da se svemir širi. No, s obzirom na to da u svemiru nema fiksnih referentnih točaka, teško je precizno odrediti brzinu njegova širenja. Zato astronomi traže pouzdane referentne točke. Na sličan način kako svijeća postaje manje svijetla kada je udaljena, čak i ako se njezina svjetlina sama po sebi nije promijenila, udaljeni objekti u svemiru izgledaju tamnije.

Ako znamo intrinzičnu (početnu) svjetlinu objekta, možemo izračunati njegovu udaljenost na temelju promatrane svjetline. Objekti poznate svjetline u svemiru koji nam omogućuju izračun udaljenosti nazivaju se “standardne svijeće,” ili ne Engleskom, “standard candles.”

Međunarodni tim predvođen Marijom Giovannom Dainotti, docenticom na Nacionalnoj astronomska opservatorija Japana (NAOJ), i Giadom Bargiacchi, doktorandom na Scuola Superiore Meridionale u Napulju, uz pomoć superkompjuterskih objekata na NAOJ-u koje vodi Kazunari Iwasaki, docent na NAOJ-u i član Centra za računalnu astrofiziku, otvorili su novo područje istraživanja koristeći se raznim novim statističkim metodama.

Analizirali su podatke za razne standardne svijeće poput supernova, kvazara (moćne crne rupe koje konzumiraju materiju u udaljenom svemiru) i gamma zračnih bljeskova (iznenadni bljeskovi snažnog zračenja). Različite standardne svijeće korisne su u različitim udaljenim rasponima, pa spajanje više standardnih svijeća omogućilo je timu da mapira veće dijelove svemira. Njihov rad objavljen je u dva članka u časopisu The Astrophysical Journal. Pročitajte ih ovdje i ovdje.

Novi rezultati smanjuju nesigurnost ključnih parametara za do 35%. Točniji parametri pomoći će odrediti hoće li se svemir nastaviti širiti zauvijek ili će se na kraju srušiti sam u sebe.