Astronomija

Istraživanja ultra-kompaktne dvojne zvijezde

U svijetu prepunom kozmičkih misterija, astronomi su opet pribjegli naprednim tehnologijama kako bi razjasnili tajne ultra-kompaktne X-zračne dvojne zvijezde 4U 0614+091. X-zračne dvojne zvijezde (XRB-ovi) prikazuju dinamičku interakciju između obične zvijezde ili bijelog patuljka s neutronskom zvijezdom ili crnom rupom. Ovisno o masi pratiteljske zvijezde, postoji dvije glavne kategorije: X-zračne dvojne zvijezde niske mase (LMXB-ovi) i one visoke mase (HMXB-ovi).

Fenomen Ultra-kompaktnosti

Ultra-kompaktne X-zračne dvojne zvijezde (UXRB-ovi) izdvajaju se jer, iako pripadaju skupini LMXB-a, imaju znatno kraće orbitalne periode, često manje od 80 minuta. Takva brza orbita sugerira da je prateća zvijezda vjerojatno bijeli patuljak ili zvijezda koja sagorijeva helij.

Shvaćajući značaj UXRB-ova kao potencijalnih izvora gravitacijskih valova i ključnih alata u proučavanju kompaktnih kozmičkih objekata, David Moutard sa svojim timom sa Sveučilišta Wayne State detaljno je istraživao sustav 4U 0614+091. Otkriven još 1975. godine, ovaj UXRB obavlja svoju orbitu svakih približno 50 minuta uz svog vjerojatnog partnera, bijelog patuljka.

Tim je istaknuo: “Koristili smo opservacije s NuSTAR teleskopom, a istraživanje smo dopunili simultanim proučavanjima pomoću NICER-a tijekom pet različitih sesija.”

Otkrića koja bacaju novo svjetlo

Ovaj sustav je pokazao promjene u intenzitetu zračenja tijekom nekoliko dana. Dok su neke komponente bile u skladu s ukupnim intenzitetom sustava, jedan segment zračenja, koji prikazuje emisiju iz korone, pokazao je obrnuti trend.

Također su uočili blagu promjenu u disku 4U 0614+091, što podsjeća na obrasce obično viđene u LMXB-ovima koji sadrže crne rupe. Kad je intenzitet zračenja sustava bio na vrhuncu, najmanje se odražavalo zračenje, što ukazuje na udaljenost unutarnjeg diska od korone.

I dok su nedavna opažanja bacila svjetlo na neke aspekte 4U 0614+091, puna slika još uvijek nije potpuna. “Za potpuno razumijevanje promjena u intenzitetu zračenja i promjena na disku u odnosu na njegovo spektralno stanje,” tim je naglasio, “daljnja istraživanja su neophodna.”