Hubble snimio zvijezdu u trenutku eksplozije

Supernova Vela. Izvor: ESO/VPHAS+ team.
autor

NASA je objavila nevjerojatne snimke umiruće zvijezde koje je u posljednjim trenutcima života snimio svemirski teleskop Hubble.

Nevjerojatna slučajnost

Vidjeti zvijezdu u trenutku kada eksplodira u supernovi iznimno je rijetko. Srećom, istraživači su pročešljavajući arhive promatračkih podataka svemirskog teleskopa Hubble iz 2010. godine uočili slike eksplodirajuće zvijezde od prije nekih 11 milijardi godina, koja vreba iza jata galaksija – što je prvi put da je takav događaj opažen tako rano u svemiru.

„Prilično je rijetko da se supernova može otkriti u vrlo ranoj fazi, jer je ta faza stvarno kratka,“ rekao je u izjavi Wenlei Chen, koji je glavni autor popratne studije objavljene u časopisu Nature i istraživač na Sveučilištu Minnesota School of Physics and Astronomy.

Pomoću fenomena koji se zove 'gravitacijska leća' NASA-in svemirski teleskop Hubble uhvatio je tri različita trenutka u udaljenoj eksploziji supernove (©NASA).
Pomoću fenomena koji se zove ‘gravitacijska leća’ NASA-in svemirski teleskop Hubble uhvatio je tri različita trenutka u udaljenoj eksploziji supernove (©NASA).

„Traje samo nekoliko sati do nekoliko dana, a lako se može propustiti čak i ako se otkrije u blizini. U istoj ekspoziciji možemo vidjeti slijed slika – poput višestrukih lica supernove,“ pojasnio je Chen.

Iskrivljena percepcija

Daleka supernova otkrivena je zahvaljujući fenomenu poznatom kao gravitacijska leća. Kada gravitacija galaksije iskrivi i poveća svjetlost iza nje, to omogućuje teleskopima da promatraju udaljene objekte koji bi inače bili preslabi.

Nevjerojatno, iskrivljenje se pokazalo čak i većom pomoći nego što se očekivalo, jer je rezultiralo s više slika, ili „tri lica“, iz različitih vremenskih razdoblja koje je trebalo uhvatiti u jednom potezu. Svjetlost iz odvojenih trenutaka u supernovi putovala je različitim udaljenostima kroz leće i zapravo je bila usporena zbog goleme gravitacije galaksije leće, uzrokujući da različite “rute” svjetlosti stignu u isto vrijeme.

Zahvaljujući tom ‘timelapseu’, istraživači su uspjeli izmjeriti brzinu hlađenja supernove i izračunati veličinu zvijezde prije nego što eksplodira. Vjeruju da je to bio crveni div preko 500 puta veći od Sunca.

„Vidite različite boje na tri različite slike. Imate ogromnu zvijezdu, jezgra kolabira, proizvodi šok, zagrijava se, a zatim vidite da se hladi tjedan dana. Mislim da je to vjerojatno jedna od najčudesnijih stvari koje sam ikada vidio!,“ zaključio je Patrick Kelly, koji je vodio studiju i docent na Fakultetu fizike i astronomije Sveučilišta u Minnesoti, u izjavi.

Hubble i James Webb – usporedba kvalitete slika

Wenlei Chen et al., „Shock cooling of a red-supergiant supernova at redshift 3 in lensed images,“ Nature (2022).

Frank Landymore (10. studenoga 2022.), „NASA Releases Hubble Images Of Star Right As It Explodes,“ futurism.com (pristup 11. studenoga 2022).

Jamie Adkins (9. studenoga 2022.), „Hubble Captures 3 Faces of Evolving Supernova in Early Universe,“ nasa.gov (pristup 11. studenoga 2022).